Initiativtager Per Christian Magnus blir leder for Senter for undersøkende journalistikk i Bergen. Foto: Ole Marius Kvamme/Universitetet i Bergen
Initiativtager Per Christian Magnus blir leder for Senter for undersøkende journalistikk i Bergen. Foto: Ole Marius Kvamme/Universitetet i Bergen

Inviterer journalister til å søke stipend og komme å grave ved Norge første senter for undersøkende journalistikk

Senterleder Per Christian Magnus ønsker både korte og lange prosjekter velkommen.

Published   Updated

19. september åpner Senter for undersøkende journalistikk i Media City Bergen. Der vil det være åpent for alle journalister til å søke stipend og realisere graveprosjekter enten av mangel på ressurser eller kompetanse.

– Journalister skal kunne søke seg hit veldig enkelt ved hjelp av bare noen linjer. De skal få rask respons til å kunne komme hit.

Det sier Per Christian Magnus som er initiativtager og ildsjel for prosjektet. 59-åringen forlater nå NRK for å bli leder for senteret. Han har jobbet som journalist og dokumentarfilmskaper i en årrekke, blant annet i TV 2, og mottok Den store journalistprisen i 2009.

Redaktørsamarbeid

Størrelsen på stipendene avhenger av lengde, og vil gis ut fra en gjennomsnittlig journalistlønn. Det vil også være mulig å søke om å få dekket reise og opphold.

– For noen er det kanskje bare behov for 14 dager. Noen trenger en måned, noen tre og noen kanskje enda mer. Da er det lett å gå til redaktøren og si at dette koster deg ingenting.

Redaktørene sier de selger abonnenter på den gode og grundige journalistikken, men det store økonomiske bildet er at pengene renner ut til aktører som Facebook og Google.

Per Christian Magnus

– Du er ikke redd for at det kan svekke gravejournalistikken ute i redaksjonene når redaktører kan få slike prosjekter finansiert hos dere?

– Det er kanskje en god innvending, men nå ser vi en oppblomstring av gravejournalistikk, slik som i Kommunal Rapport, Morgenbladet og Dagbladet, der de ansetter gravejournalister. Men jeg frykter at boomen som er nå er kortvarig. Redaktørene sier de selger abonnenter på den gode og grundige journalistikken, men det store økonomiske bildet er at pengene renner ut til aktører som Facebook og Google.

Senterlederen håper på god dialog med redaktørene om at mediehuset også kan bidra til det enkelte prosjekt. Han ser også for seg at senterets stipend kan kombineres med interne gravestipender i redaksjonene.

Magnus mener at de største mediehusene har egne ressurser internt, og at tilbudet først og fremst vil appellere til lokal- og regionaviser, samt frilansere.

– De vil vi hjelpe til å få kontakt med en redaktør for å få publisert historiene sine.

Publisering av graveprosjektene vil skje i linjen som den hospiterende journalisten tilhører.

– Senteret skal ikke publisere eller slik sett gjøres kjent utad. Målet er at det er journalister og redaktører som skal vite om oss.

– Jeg skal ikke være redaktør for noen. Vi coacher og hjelper journalistene.

Ønsker god tur

Ansvarlig redaktør Marit Ulriksen i Rana Blad skriver i en tekstmelding til Journalisten at initiativet er en spennende satsing som forhåpentligvis vil bidra til å styrke undersøkende journalistikk.

– I den grad vi vil forholde oss til tilbudet og benytte oss av det, ser jeg for meg at det vil bli i tilknytning til relevante kurs og seminarer som de måtte tilby, skriver Ulriksen.

Ansvarlig redaktør Marit Ulriksen i Rana Blad.
Ansvarlig redaktør Marit Ulriksen i Rana Blad.

Om en av hennes journalister får stipend og har lyst til å reise for å realisere prosjekt, ønsker hun god tur.

– Det vil jo selvsagt være sånn at hvis journalister her jobber med et sånt prosjekt eller søker stipend, så er jeg kjent med det og har gitt klarsignal i utgangspunktet.

Skreddersøm

Senterlederen og tidligere reporter Kristine Holmelid fra Bergens Tidende står for driften. I tillegg kommer to stipendiater som vil forske og undervise, samt masterstudenter og ett datahode.

– Grunnbemanningen er på mellom ti og femten journalisthoder i alderen 24 til 59 år, sier Magnus.

Målet er at senteret skal trekke veksler på de andre i Media City Bergen, som inkluderer blant annet NRK, TV 2, Bergens Tidende, Bergensavisen og Vizrt foruten universitetets journalistutdanning. Senteret ønsker å oppfylle de behovene som journalistene som søker seg dit har ved å matche journalisten med andre på huset som har spesialkompetansen som er etterspurt. Eller at det hentes inn kursholdere fra utlandet.

– Vi skal skreddersy et opplegg for den enkelte journalist. Hvis du som journalist har behov for kompetanse på å sette opp store datasett, kobler vi deg med en ekspert på det.

I tillegg til å produsere journalistikk skal senteret holde kurs og bygge nettverk innenfor gravejournalistikk.

Finansieringen er sikret for fire år fremover med to millioner kroner årlig fra Fritt Ord og halvannen million årlig fra Sparebanken Vest.

Senteret er det første av sitt slag i Norge, Sverige og Danmark, og er opprettet etter inspirasjon fra lignende steder i USA og Storbritannia.