Heidi Molstad Andresen er nybakt styreleder i Skup. Foto: Birgit Dannenberg
– Et av de kuleste vervene i bransjen
TØNSBERG (Journalisten): Skups nybakte styreleder Heidi Molstad Andresen meldte seg til tjeneste da Skup søkte etter brennende sjeler.
Etter tre år som styreleder valgte NRKs Håkon Haugsbø å ikke stille til gjenvalg. Valgkomiteen nominerte styrets nestleder, Dagbladets Heidi Molstad Andresen, som ny leder. Både hun og det nye styret ble enstemmig valgt på Skups årsmøte i Tønsberg sist uke.
– Har du noen programerklæring?
– Jeg ønsker først og fremst at vi skal opprettholde dagens høye nivå på konferansen, og det i seg selv er en svært krevende jobb. Mye av nøkkelen til Skups suksess er at vi hele tiden har bygget videre på den grunnmuren som ble satt opp for tjue år siden og siden finpusset konferansen litt år for år. Av nye ting har vi blant annet planer om et eget nordisk spor, og vi skal også å jobbe for å gjenta gesten med å dele ut et spesialsydd graveteam til en utvalgt redaksjon.
– Hvorfor har du valgt å stille?
– Det er jo en stor ære å bli spurt og veldig hyggelig at så mange hadde tiltro til meg. Og hvordan kan man egentlig si nei til et av de kuleste vervene man kan ha i denne bransjen? Det er utvilsomt en krevende og ansvarsfull oppgave og samtidig et veldig givende arbeid. I internasjonal sammenheng er det spesielt at et arrangement i dette formatet drives på dugnad. Når et styre på 15 personer jobber så tett og over så lang tid som vi gjør, skaper det et unikt samhold. Jeg gleder meg veldig til å bli kjent med de nye ansiktene.
10 års Skup-erfaring
– Hvordan fattet du interesse for Skup?
– Jeg var i Bodø som utsendt fra Hallingdølen i 1998 og ble veldig, veldig imponert over arrangementet og alle de flinke folka. Da Skup søkte etter «brennende sjeler» noen år seinere, var jeg derfor rask med å melde meg til tjeneste. Nå har jeg vært med i styret i seks år. Det har vært en bratt læringskurve og veldig morsomme år.
– Skup fikk et underskudd på 420.000 kroner i fjor. Hvordan skal dere komme dere på plussiden igjen?
– Vi er allerede på god vei til å rette opp igjen fjorårets underskudd. Selv om det har vært svært dårlige tider for bransjen, fortsetter både store og små mediebedrifter å sende deltakere til konferansen. Det er helt fantastisk at det dukket opp langt over 50 flere i år enn i fjor når man ser hvordan 2009 utviklet seg. Vi har nå langt bedre kontroll på både utgifter og inntekter.
Vil dyrke dugnadsånden
– Hvordan skal dere klare å holde kostnadene nede?
– Det er viktig for meg å være tydelig på at det er dugnadsånden som driver Skup fremover. Vi har riktignok fått en daglig leder i full stilling, men dette er et så stort arrangement at vi er avhengige av velvillige arbeidsgivere og en formidabel dugnadsinnsats for å få det til å gå rundt. Vi har også strammet enda kraftigere inn på rutinene i forhold til å dekke konferanse- og reiseutgifter for foredragsholderne.
– Hva er det første du skal gjøre?
– Det første styremøtet i april starter med en grundig evaluering av årets konferanse. Like etterpå er vi to fra styret som drar til den globale gravekonferansen i Genève for å speide etter foredragsholdere til neste års konferanse.
– Hva blir det viktigste å få til?
– Å komme raskt i gang med planleggingen, systematisere alle gode ideer og være tidlig ute med å booke ettertraktede foredragsholdere.
Tønsberg også neste år
– Hvor arrangeres Skup neste år?
– Det er akkurat avgjort at det blir Tønsberg også neste år. De har hatt det beste tilbudet. Logistikkmessig er Tønsberg ideelt, og hotellet har god konferansekapasitet og kjenner våre behov. Da det ble kjent at Gardermoen var et aktuelt alternativ, fikk vi også flere tilbakemeldinger på at deltakerne liker at arrangementet foregår et sted der det finnes litt tilbud også utenfor hotellet. Vi har vært i harde forhandlinger og presset prisen, og det kommer vi selvsagt til å fortsette med. Det er nye anbudsrunder hvert år. Vi blir ikke i Tønsberg bare av gammel vane.