Bot til TVNorge

Kanalen må ut med over en halv million etter sponsorbrudd.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for at Medietilsynet nå har bøtelagt TVNorge med 550.000 kroner er at kanalen i en identifisering av sponsoren Solfaktor viste bilde av Madcon på en strand iført solbriller og håndklær.

– Medietilsynet mener dette bildet inneholder en slik sammensetning av forskjellige elementer at totaluttrykket gir en sterk kobling til sponsors virksomhet. Sponsor er en søkemotor hvis virksomhet er å selge charterreiser. Medietilsynet mener at sponsorplakaten ikke har en nøytral utforming, heter det i en melding fra tilsynet.

Tilsynet kritiserer også den muntlige presentasjonen ”Solfaktor – Sydenreiser på nett” fordi de mener dette fremstår som et slagord og dermed ikke er en nøytral bransjebetegnelse slik regelverket krever.

Kommunikasjonsdirektør Ditlef Jacobsen i TVNorge forteller at han så vedtaket fra tilsynet først onsdag ettermiddag. Derfor har ikke kanalen fått gjennomført en intern vurdering om hva kanalen skal gjøre videre.

– Det er naturligvis en betydelig pengesum, men jeg har ikke lyst til å kommentere størrelsen da vi ikke har fått gjennomført den interne vurderingen ennå, sier Jacobsen til Journalisten.

Powered by Labrador CMS