Sponsoradvarsel til TVNorge

Statens medieforvaltning advarer TVNorge om mulige sanksjoner mot kanalens bruk av varemerket Pepsi i programmet «Pepsi Live».

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieforvaltningen mener TVNorges praksis i strid med forskrift om kringkasting § 3-10. Denne sier at sponsor ikke kan identifiseres i program, ved avbrudd i program eller i programtrailere. Det å knytte sponsors navn til programtittel medfører at Pepsi blir identifisert utover det tillatte, og vil være i strid med regelverket.

Statens medieforvaltning skriver i en pressemelding at de fortolker regelverket slik at det tillater kommersielle navn i programtittel bare dersom det samtidig er navnet på et eksternt arrangement eller begivenhet, og det eksterne arrangementet eller begivenheten er det sentrale i sendingen.

TVNorge har tidligere anført at «Pepsi Live» må anses å være et arrangement, men det mener altså ikke Statens Medieforvaltning.

Powered by Labrador CMS