Tilbake til start

Midt på 1990-tallet nedla Norsk Presseforbund sitt tekstreklameutvalg. I dag vedtar de trolig å gjeninnføre ordningen.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Til dagens hovedstyremøte i Norsk Presseforbund foreligger det et forslag fra generalsekretær Per Edgar Kokkvold om å opprette en egen referansegruppe for generalsekretæren i tekstreklamespørsmål. Kokkvold foreslår også sju personer til å være med i denne gruppen. En av dem er Nettavisens sjefredaktør, Gunnar Stavrum. Det er samme Stavrum Kokkvold i kraft av initiativretten har klaget inn for Pressens Faglige Utvalg for brudd på tekstreklamereglene.

Hyggelig å bli spurt

Gunnar Stavrum sier til Journalisten at det er hyggelig å bli spurt og at han vil bidra så godt han kan i arbeidet.

– Hva er ditt første råd til Kokkvold? At han skal droppe klagen mot Nettavisen?

– Vel, jeg synes jo det er en liten enkeltsak, og den er blitt blåst litt opp fordi han har benyttet initiativretten. Vi er jo alle enige om å skille redaksjonell tekst og reklame, men det er måten å gjøre det på, sier Gunnar Stavrum.

Forebygger forfall

Kokkvold kan åpenbart ikke ha den aller sterkeste tro på at referansegruppen vil bli blant de mest ettertraktede verv i norsk presse. I innstillingen til Hovedstyret kommer han selv med sju navn og ber om flere. «Det gjør ingenting om gruppen er i største laget, slik at den kan samles selv om flere har forfall», skriver han.

NP har både hatt Tekstreklameutvalg og en referansegruppe før. Referansegruppen eksisterte etter at Tekstreklameplakaten gjennomgikk en omfattende revisjon i 1998, men gruppen ble ingen suksess. Kokkvold sier at den døde av passivitet. Bare ett eller to medlemmer lot høre fra seg.

Powered by Labrador CMS