Irritasjon over styrt lekkasje

Pressefolk reagerer på at direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital inviterer til pressekonferanse etter å ha lekket innholdet eksklusivt til VG på forhånd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Canal Digital inviterte til pressekonferanse mandag morgen kl. 09.30 for å presentere en ny undersøkelse om barns tv-vaner. Med på pressekonferansen hadde den kommersielle tv-distributøren fått med seg barneminister Karita Bekkemellom, Barneombudet og den frivillige organisasjonen BarneVakten.

Utvilsomt stoff av interesse for mange redaksjoner, men interessen kjølnet betydelig da VG samme morgen kunne presentere hele undersøkelsen eksklusivt. VG hadde også fått kommentarer fra Canal Digitals informasjonssjef Cathrine Barth-Nossum, barneminister Bekkemellom og rådgiver Sigrun Landro Thomassen i BarneVakten. Til overmål hadde avisen også fått god nok tid til å intervjue en Skiensfamilie om deres praksis når det gjelder barnas tv-titting.

Pressefolk Journalisten har snakket med understreker at de ikke kritiserer VG. Avisen har ikke gjort annet enn det alle andre ville gjort. Det er Canal Digitals opptreden kritikken retter seg mot. Det blir meningsløst å invitere til pressekonferanse når man lekker hele innholdet på forhånd.

Planla stor dekning

– Vi hadde lagt opp til stor dekning av saken, men jeg ble ganske pissed da jeg åpnet VG før pressekonferansen, sier journalist Arve Henriksen i Aftenposten.

– Det er veldig underlig at de selger saken sånn på forhånd. VG har jo fått alt, og de har hatt god tid til å intervjue alle. Det eneste de ikke har er de fem «TV Vett Reglene», men det kan jo være at de ikke fikk plass til det, sier Henriksen irritert.

Også i andre redaksjoner vakte Canal Digitals opptreden irritasjon. Fungerende nyhetsredaktør Runar Nørstad i Avisenes Nyhetsbyrå, som leverer stoff til hele A-Pressen og enkelte andre medier, sier at dette er veldig lite greit.

Droppet det hele

– Vi droppet hele pressekonferansen. For det første var dette et veldig kommersielt opplegg i og med at det dreier seg om et PR-framstøt for Canal Digitals dekodere, men dessuten ble det sagt på morgenmøtet at saken allerede var ute. Da er det ikke så aktuelt lenger, sier Nørstad.

Også i Dagbladet valgte man å droppe hele saken. Leder for kulturavdelingen Jo Randen sier at pressekonferanser får for mye fellespreg og at tidspunktet også var dårlig.

– Pressekonferanser før lunsj har liten interesse for oss som papiravis, sier han.

Randen sier at i slike tilfeller har saken gjerne rullet og gått på nettet i nesten et døgn før papiravisen er på gaten.

– Men jeg skal innrømme at vi var interessert og vi gjorde, slik tydeligvis også VG har gjort, en henvendelse før helgen med spørsmål om vi kunne få ut noe før pressekonferansen. Det ble lovet at de skulle melde tilbake, men vi hørte ikke noe mer fra Canal Digital, sier Randen.

Canal Digital tilbakeviser

Administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital sier at de ikke har lagt ut funnene fra undersøkelsen i sin helhet på forhånd.

– Hva slags informasjonspolicy har dere i slike tilfeller?

– Som jeg sier, vi har ikke lagt ut hele undersøkelsen på forhånd til VG, men jeg tror ikke jeg har tid til å ta denne diskusjonen med deg, så jeg anbefaler at du snakker med Cathrine Barth-Nossum som er informasjonssjef hos oss, sier Davidsen.

Powered by Labrador CMS