Avis-Norge er fulltabloidisert

Da redaktør Erik Bergmann og Møre-Nytt lørdag forlot storformatet, ble det satt punktum for en lang epoke i norsk avishistorie. Nå er Avis-Norge fulltabloidisert.

Published   Updated

Lørdag kom Møre-Nytt, lokalavis for Ørsta- og Volda-regionen, for første gang ut i tabloidformat. Dermed er Norge, trolig som det første land i verden, fulltabloidisert når det gjelder dags- og ukeaviser.

Regner vi med månedsutgivelser finner vi ett unntak, den norske utgaven av Le Monde diplomatique. Etter tre år i tabloid gikk månedspublikasjonen mot strømmen og valgte fullformatet i mars 2006.

Ensom i fullformat

Møre-Nytt har vært ensom i fullformat blant avisene i Norge siden regionavisene Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen gikk over til tabloid i september i fjor. Noen måneder tidligere forlot også Sunnmørsposten fullformatet.

Etter at Sunnmørsposten kjøpte 65 prosent av aksjene i Møre-Nytt i begynnelsen av september i år, ble det bestemt at Møre-Nytt går over fra eget trykkeri til Edda Trykk Nordvest i Ålesund. Tabloidformatet innebærer også at avisa kan trykkes i farger.

Redaktør og daglig leder Erik Bergmann sitter fortsatt på 35 prosent av aksjene i Møre-Nytt, som utgis tre dager i uka i et opplag på rundt 5.550 eksemplarer.

Opprinnelig legemiddel

Æren for ordet tabloid tilskrives legemiddelfirmaet Burroughs, Wellcome & Co., som i 1884 registrerte det som varemerke for produksjon av legemiddel i sammenpresset pilleform. Fra det medisinske feltet spredte begrepet seg til bruk om andre små ting, og etter hvert også til journalistikken, hvor tabloid ble brukt om saker skrevet i en sammenfattet og lett tilgjengelig form.

Begrepet tabloidjournalistikk dukket opp rundt år 1900, og i 1903 ble Daily Mirror verdens første tabloidavis. I 1960 hadde Norge syv tabloidaviser: Friheten, Ukens nytt, Folket, Lofotposten, Nordtrønderen og Namdalen, Ringerikes Blad samt Vesterålens Avis. Moderne norsk tabloidhistorie regnes likevel helst fra 1963, da Verdens Gang gikk over til tabloidformatet, men skikkelig fart fikk den tabloide utviklingen først da Schibsted kjøpte VG i 1966.

Flertallet i tabloid

Da VG la om, var bare drøye elleve prosent (22 av 193) av de norske avisene tabloider. Stadig nye aviser la om, godt hjulpet av overgangen fra gamle trykkpresser til offset. Tidlig på 1980-tallet var tabloidene i flertall. Veksten fortsatte jevnt fram til midten av 1990-tallet, da om lag 80 prosent av avisene kom i tabloidformatet.

Siste halvdel av 1990-tallet var likevel preget av tilnærmet stabilitet, før den nye tabloidiseringsbølgen skjøt fart i begynnelsen av dette århundret. I 2002 var 198 av 218 aviser (91 prosent) tabloider.