Objektivt

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Avisenes alvorlige utfordringer har inspirert eiere og ledere til å nytenke papiravisas profil og appell. Når nettet tar seg av nyhetstrykket, mener flere at de trykte dagsmediene kan vende hendelsene ryggen og heller bruke sidene til kommentar, debatt og analyse.

Det er en fristende tanke: La tv og nett holde folk oppdatert på løpende hendelser. Bruk avispapiret til å skape god meningsbryting og orden i kaoset.

Her finnes flere fallgruver. Avisene er fortsatt øyeblikksmedier. Som regel blar vi fort igjennom dem, stopper ved noe som slår an en udefinert streng, leser en kommentator vi liker, sjekker et kampresultat vi ikke fikk med oss, ser på været for i morgen, fortærer en tegneserie.

En gjennomarbeidet nyhetssak, aller helst en viktig egennyhet, er fortsatt for mange den beste grunn til å lese avisa. At slike nå raskt resirkuleres og utvikles på nett, gjør det ikke opplagt at de kan nedtones i papiravisene, uten at det ytterligere svekker appellen.

Det er heller ikke opplagt at fargelegging av nyhetene er en farbar vei. For en generasjon siden var objektivitet et hedersbegrep i nyhetsformidlingen. Siden er idealet utsatt for nærgående kritikk. Til det etter hvert nesten kjedsommelige, har medieforskere og pressens egne påpekt at objektivitet ikke egentlig finnes. Men det er ikke klart hvor denne erkjennelsen bør lede.

For virkeligheten finnes fortsatt, og er komplisert. Hvis mediene gir seg selv i oppdrag alltid å ta parti i nyhetsbildet og beskrive verden omkring gjennom fargede briller, enten saken gjelder 12-åringers seksuelle overgrep i en park eller Kinas politikk i Tibet, gjør de leserne og den offentlige debatt en bjørnetjeneste. Kanskje også seg selv.

Journalistikkens ambisjon bør stadig være å avdekke fakta, også de som ikke passer med hypoteser eller etterlengtede vinklinger. Dette fotarbeidet kan være både slitsomt og kostbart, men er på sikt langt mer verdifullt enn at enda flere skolelys tilbyr sine øyeblikksanalyser av nyheter som likevel driver forbi.

Avisene kan bygge lojalitet gjennom presentasjon, gode kommentarer og levende debatter. De kan med fordel bli langt mer ulike i hvilke stoffområder de legger vekt på og ikke løpe så tett i flokk. Det er ingen god idé å kaste selv uoppnåelige idealer om objektivitet og balanse på båten. Resultatet kan fort bli dårlig håndverk og forsterket leserflukt.

Powered by Labrador CMS