– Multimediepress fører til tapte saker

– Journalister går glipp av saker fordi de ikke har tid til å gå gjennom tradisjonelle nyhetskilder som arkiver, sier fremtredende kommentator.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er et slikt strev med å reagere på hendelser og deadliner hele tiden – det er et ultrapresset miljø – at folk ikke har tid til å gå gjennom spørsmål og svar til parlamentet som gir kildemateriale til så mange saker, sier den konservative britiske kommentatoren Jonathan Isaby til Press Gazette.

Forlater prestisjeavis for blogg

Isaby forlater i disse dager en fremtredende rolle som politisk kommentator i The Daily Telegraph for å bli assisterende redaktør i nyhetsbloggen ConservativeHome.

– Bloggen leses av alle som er noe i Tory partiet, fra David Cameron og nedover, og av alle de politiske journalistene, fordi de vet at den har fingeren på pulsen. Jeg har sett bloggosfæren ta form og bli mer innflytelsesrik og mektig. Jeg antar at på en måte er det et naturlig steg for meg å gå dit, sier han til medietidsskriftet.

England har en mye større og mer innflytelsesrik politikk bloggesfære enn i Norge, med bloggere som Iain Dale og Gudio Fawkes blant de mest leste. Avisen Isaby forlater, The Daily Telegraph, har gått gjennom en omfattende integrasjonsprosess de siste årene, og avisens journalister forventes å være flermediale.

Rimer med norsk undersøkelse

– Norsk Journalistlags Arbeidsmiljøundersøkelse viser jo at mange norske journalister også frykter at produksjonspresset i flermediale redaksjoner går ut over journalistikken, sier leder for Institutt for Journalistikk, Trine Østlyngen.

Hun mener forklaringen her ligger i overlappende faktorer som større tempo og mindre redaksjoner på den ene siden, og til tider mangelfull opplæring og dårlig organisering på den andre.

– Åpner også muligheter

– Samtidig tror jeg vi gjør oss selv en bjørnetjeneste med bare å henge oss opp i problemene. Noe av det mest spennende med mediebransjen nå er at den er i så rask endring. Det er mange der ute som prøver og feiler. Ting endrer seg fort, det er krevende. Men nettet åpner også mange muligheter, sier Østlyngen, som mener at dette bare gjør det ekstra viktig at folk får skikkelig opplæring.

Hun legger til at selv om denne virkeligheten krever at journalister behersker flere kanaler, har hun lite tro på en modell basert på at alle skal bli like gode på alt.

– Det har jo også med organisering og ledelse å gjøre, sier medieforskeren.

Powered by Labrador CMS