Tor Milde mener anmelderne blir mer vennligstilt av et par øl, mens Tom Skjeklesæther synes det er merkelig om journalister skal være helt edru gjennom en festival. Foto: Bjørgli&Bergersen/Birgit Dannenberg

Mener alkoholforbud blir urealistisk

Musikkjournalister tviler på at de vil la være å drikke øl på konserter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Redaktørene i VG, Dagbladet og Aftenposten mener at det ikke er akseptabelt for journalister å drikke på jobb, selv om de er musikkanmeldere.

Til sin egen avis sier Hans Erik Matre i Aftenposten at det er nulltoleranse for alkoholinntak i arbeidstiden.

– Alkohol nytes ikke i arbeidstiden – verken på festivaler eller andre steder.

Matre understreker at fritiden er hver enkelts ansvar, men at det kan være greit å være minst mulig fyllesjuk dagen etter når artikler skal skrives.

Øl og en whisky

Bernt Olufsen i VG sier til Troms Folkeblad at man ikke skal være beruset på jobb.

Bakgrunnen for saken er at bandet ZoCloz politianmeldte Folkebladets musikkanmelder etter at han ga dem en karakter midt på treet. Anmelderen gjorde det klart at han hadde inntatt to øl og en whisky under konserten.

– Latterlig

Musikkjournalist, tidligere idoldommer og redaktør Tor Milde mener det må være lov til å ta seg noen øl når konserten er på en pub.

– Det er ikke en veldig realistisk ambisjon redaktørene har. I dette tilfellet var konserten på en pub, og da tenker jeg man må få lov til å drikke når man har en konsert på en pub. Jeg synes hele greia er latterlig i utgangspunktet. Og det er jo forskjell på det å ta et par øl og det å være full. Og full må man jo ikke være, sier Milde.

Han er ikke så usikker på om det er negativt for dem som blir anmeldt at anmelderen har drukket noen øl.

– Jeg mener det påvirker i positiv grad, for man blir mer vennligstilt av et par øl, sier Milde som heller ikke kan se at det er en generell regel om at man ikke kan ta seg en øl eller to på konsert

– Jeg tror de fleste av oss som er voksne klarer å holde på to øl. Man skriver jo ikke anmeldelsen i den rusen man ser konserten i, slår han fast.

Forskjeller

Beatgründer og en av grunnleggerne av festivalen Down on the Farm, musikkjournalist Tom Skjeklesæther, er enig med Tor Milde om at det er urealistisk å tro at musikkanmeldere ikke skal ta seg et par øl på jobb.

– Selvfølgelig skjønner alle at det er forskjell på å ta seg noen øl og å være toppen beruset slik at du ikke får med deg det som skjer. Alt som har vært av jazzjournalistikk de siste hundre årene ville jeg tro at neppe er gjort av edru journalister. Det er jo en mildt sagt søkt at det er alkoholen som er saken, og ikke anmeldelsen. Dette bandet ville ikke gjort noe med dette om det var en genierklæring som hadde vært satt på trykk, sier han.

Samtidig understreker musikkjournalisten at han ikke er tilhenger at man drikker seg full på jobb.

– Er du utsendt til å dekke en konsert må du forholde seg til retningslinjene til oppdragsgiver. Det bør man kanskje være lojal til. Men ofte er det at musikkjournalister opplever ting i andre sammenhenger enn i jobbsituasjon, kanskje hvor de er til stede som ordinært publikum og bestemmer seg for å skrive om det. Det antar jeg skjer like ofte, sier han.

Ikke 100 prosent edru

Skjeklesæther oppfatter Matres utspill om at journalister ikke skal drikke under festival som underlig.

– Å forvente at journalister skal være helt edru gjennom en festival høres merkelig ut. Skal de ikke få ta seg en øl til maten?

Selv mener han journalister som har dekket Down on the Farm har vært langt fra fulle.

– Jeg har aldri opplevd journalister som overstadige og samtidig gitt uttrykk for å være på jobb. Jeg kan avdekke at jeg ikke har vært 100 prosent edru på konserter jeg har gjort anmeldelser av, men jeg har vært edru når de ble skrevet.

Powered by Labrador CMS