Kjempesmell i Budstikka

Budstikka presenterer et annen tertial som må få aksjonærene til å vri seg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det siste fire månedene har vært langt fra gode for Budstikka Media. Mens selskapet hadde nesten 33 millioner i overskudd i andre tertial i fjor, endte samme periode i år med skrekklesning for aksjonærene, kun 3,5 millioner.

Avisen mister like over 1000 eksemplarer i opplaget og har per 31. august 28.627 aviser i opplag.

Skikkelig karamell

Driftsinntektene i perioden gikk kun 270.000 kroner tilbake sammenlignet med perioden i 2007. Selskapet som gir ut Asker og Bærums Budstikke, i tillegg til lokal-tv-stasjonen TVBudstikka, hadde i andre tertial i overkant av 62 millioner i driftsinntekter.

Driftskostnadene økte i samme periode med i overkant av 1,8 millioner til nesten 50 millioner kroner.

Det er spesielt finansresultatet som trekker mediehuset, hvor Edda Media er deleier, ned. Mens finansresultatet i samme periode i fjor var på like over 24 millioner, var det i år på knapt to millioner.

Bunnsmell

Mens det Bærums-baserte mediehuset kunne vise til et resultat etter skatt på 32,8 millioner kroner i andre tertial 2007 – endte tilsvarende tall i år på 3.586.000 i år.

Nå tar selskapet tak i kostnadene for å bedre fremtidige resultater og starter med å kutte i utgiftene.

– Norsk økonomi er i dag preget av usikkerhet. (…) For å imøtekomme en inntektsreduksjon arbeides det med omfattende kostnadstiltak som vil gi positive resultater på mellomlang og lang sikt, heter det i resultatmeldingen.

Powered by Labrador CMS