Hilde Haugsgjerd. Foto: Aftenposten

Ber ansatte brukeranmelde

I Aftenposten blir de ansatte oppfordret til å anmelde konserter og restauranter som ordinære brukere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På intranettet ba ledelsen i Aftenposten sine medarbeidere om å bidra til å løfte brukeranmeldelsene på Oslopuls.no.

– Det var en melding som gikk ut til hele Aftenposten, og vi i redaksjonsklubben tok fatt i det ganske kjapt. Når en hvilken som helst journalist anmelder hva som helst, så undergraves anmelderfaget, sier klubbleder Gunnar Kagge.

Tildekt?

Kagge forklarer at tilbakemeldingen fra ledelsen klargjorde at dette var noe som først og fremst var myntet på resten av avishuset utenom redaksjonen.

– Om et bud skriver om en konsert eller restaurant er noe helt annet enn om en journalist gjør det. Vi vil ikke nekte våre medlemmer å skrive slike anmeldelser, men vi ber dem tenke godt etter før de eventuelt gjør det.

Kagge mener det fremstår som tildekt når det ikke opplyses at det er ansatte i Aftenposten som skriver brukeranmeldelsene.

– Men jeg er opptatt av mine medlemmer. Hva selgerne gjør, må ledelsen svare på, jeg vil ikke legge meg opp i dette.

Passe integritet

Konstituert sjefredaktør i Aftenposten Hilde Haugsgjerd forklarer at dette er en dugnad for å heve deltakelsen på Oslopuls. nos brukergenererte innhold og skape liv på siden.

– Og i budskapet som er gått ut blir det sagt klart fra at våre journalister må passe på sin integritet, også i denne sammenheng som i enhver annen sammenheng. Blant annet skal ikke våre vinanmeldere opptre som bruker i en anmeldelse av en vinbar, sier hun.

Haugsgjerd mener de ansatte må ha muligheten til å fortelle om steder og opplevelser de for eksempel har under en lørdagstur med ektefellen.

– Jeg er enig i at vi her er inne i et grenseland, og dette er vi i kontakt med klubben og journalistene om. Men akkurat det vi gjør nå, er en dugnad for å få Oslopuls opp å stå. Så om vi skriver noen linjer om en god kolonialbutikk eller en bokklubb ser jeg det innenfor det akseptable.

– Men er det ikke tildekt da, når medarbeiderne ikke opplyser overfor leserne at de faktisk jobber i Aftenposten?

– Det vil regulere seg selv, dette er ikke noe som vil bety noe i lengden for Oslopuls. Brukergenerert innhold på et slik nettsted vil ikke leve videre om det bare er journalister som opererer der, så det frykter jeg ikke.

Powered by Labrador CMS