Foto: faksimile

– Det er et plagiat

Gratisavis lagde næringslivsavis. Kan fort havne i retten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Byavisas Lokalt Næringsliv er mistenkelig lik Dagens Næringsliv i både design og papir.

– Plagiat

Logoen på fronten er nesten identisk og papiret har den samme lakserosa fargen som DN. Inne i avisen har seksjonstitlene fått forskjellige farger, akkurat slik DN bruker.

Ifølge desksjef Bjarne Dramdal Erichsen i DN har ikke Byavisa bedt om tillatelse til å bruke deres designelement.

– Nei, det har de ikke. Jeg fikk avisen tilsendt fra en av våre lesere i dag. Vi har også fått reaksjoner fra andre lesere som har henvendt seg til oss fordi de har reagert på at produktet ligner vårt, sier han.

Erichsen sier flere har oppfattet nyskapningen som et DN-produkt og lurt på om avisen har begynt å satse på lokale næringslivsnyheter.

Kontaktet advokat

Etter å ha gått gjennom avisen, har reaksjonene ikke latt vente på seg i DNs lokaler, hvor den lokale varianten mislikes sterkt. Erichsen mener at Byavisa i Tønsberg i så måte har utnyttet et produkt DN har utviklet gjennom en årrekke for å skape et kvalitetsmerke.

Han opplyser at DN har vært i kontakt med sin advokat og drøftet hva slags reaksjoner som kan være aktuelle overfor Byavisa.

– Vi oppfatter dette som forsøk på å utnytte vår merkevare i kommersiell sammenheng. Det er et plagiat som er godt nok til at det ved et kort øyekast kan oppfattes som vårt produktet.

Desksjefen mener det må være hensikten.

Spurver og kanoner

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Byavisa Christer Lundquist forstår ikke DNs reaksjoner. Han forteller at det i næringslivsavisen er benyttet samme typografi som Byavisa har hatt siden oppstarten for tre år siden.

At DN vurderer rettslige skritt forstår han i hvert fall ikke.

– Såpass. Det vil være å skyte spurv med kanon i så fall. Vi gjorde et engangsstunt i forbindelse med at vi ble kontaktet av kommunens næringsutvikling for å lage en lokal næringslivsavis. Som en gimmick har vi lagt på rosa papir, siden slike aviser generelt bruker denne fargen, sier Lundquist.

Lundquist med familie er største eier i avisa som i fjor hadde en halv million kroner i overskudd og ligger an til en omsetningsøkning på mellom 40 og 50 prosent i år.

Han er ikke sikker på hvordan han skal forholde seg til at DN føler seg såret og håper at ledelsen i avisen tar det hele med et smil og trøster seg med at dette var noe de kun vil gjøre denne gangen.

Powered by Labrador CMS