Bjørn V. Kløvstad er informasjonsdirektør i Coop. Foto: Morten Brakestad/Propix.no
Bjørn V. Kløvstad er informasjonsdirektør i Coop. Foto: Morten Brakestad/Propix.no

Coop føler seg kneblet av aviser

Dagligvarekjempen får ikke på trykk debattinnlegg om bransjekritisk journalistikk.

Published   Updated

Coop har bedt om å få trykket et innlegg på debatt- og kronikksidene i Aftenposten og regionavisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Adresseavisen. Bakgrunnen er at avisene, som samarbeider tett redaksjonelt, har satt et kritisk søkelys på dagligvarebransjen gjennom felles artikler.

Coop er ikke angrepet spesielt i artiklene, men som en stor bransjeaktør ønsker selskapet å utdype sine synspunkter i de samme avisene som har trykket artiklene. Så langt har Coop fått svar fra Aftenposten og Adresseavisen, som begge har avslått å sette innlegget på trykk.

Trykker ikke fellesinnlegg

Begrunnelsen er at innlegget også er tilbudt de andre avisene. Dette finner Coop sterkt urimelig.

– Jeg ser ikke noen god grunn til at jeg skal lage fem forskjellige debattinnlegg om identiske artikler i Media Norge-avisene og Adresseavisen, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad til journalisten.no.

I tillegg oppga Adresseavisen at innlegget er for kort, dersom det skal få kronikkplassering.

– Da lo jeg godt. Det en sjelden beskjed å få. Nå har jeg tilbudt meg å skrive dobbelt så langt. Jeg kommer til å legge inn mange innskutte bisetninger, sier Kløvstad.

Ment som tilsvar

Han forklarer at innlegget er ment som et svar på artiklene og tilhørende ledere i de fem avisene, om konkurransesituasjonen og maktbalansen i dagligvarebransjen.

– Vi mener derfor at det er helt på sin plass at innlegget kommer på trykk i de samme avisene, som et likelydende tilsvar til de påstander som har blitt rettet mot dagligvarebransjen. Alt annet vil være urimelig og ulogisk, mener Kløvstad.

Fikk standardsvar

Coop mottok først et standardsvar fra Aftenposten, der det heter at avisen ikke trykker kronikker som er eller blir tilbudt andre aviser. Innsendere blir bedt om å gjøre oppmerksom på om dette er tilfelle.

Coop svarte at deres kronikk/debattinnlegg også er tilbudt de andre avisene som har publisert de aktuelle artiklene om dagligvarebransjen.

Debattleder Erik Tornes i Aftenposten står fast på at det ikke er aktuelt for Aftenposten å trykke innlegg som også er tilbudt andre aviser. Aftenposten oppfatter heller ikke at Coop har bedt om et tilsvar til artiklene om dagligvarebransjen.

– Ikke tilsvarsinnlegg

Tornes understreker at Aftenposten slipper til debattinnlegg når det foreligger klare krav til tilsvarsrett.

– Det gjelder også på debattplass, for å utdype standpunkter. Vi vurderer det imidlertid slik at Coop ikke har sendt oss et tilsvarsinnlegg, men derimot et langt, standard debattinnlegg. For oss er dette en viktig forskjell. Det er ikke utløst noen tilsvarsrett som gjør at vi må slippe til Coop. Da stiller de i debattkøen på lik linje med alle andre som sender innlegg til oss, med utgangspunkt i artikler som har stått på trykk i Aftenposten, sier han.

Ønsker meningsmangfold

Tornes poengterer at Aftenposten ikke samarbeider med de andre regionavisene om debatt, meninger og kommentatorer.

– Årsaken til dette er at vi ønsker et størst mulig mangfold. Meningsmangfoldet i Norge er ikke for stort, så vi ønsker ikke å bruke vår plass på innlegg som er sendt flere aviser, framholder han.

Kløvstad understreker at Coop, gjennom sitt debattinnlegg, ønsker å utdype sine synspunkter om temaet i de aktuelle avisartiklene.

– Aftenpostens begrunnelse for å avvise innlegget er det rene tåkeprat. Er det slik Aftenposten følger opp stoff som produseres felles for alle de fem avisene? Det må være konsistens i måten de opptrer på, ved at de vurderer slike saker inviduelt i den enkelte avis. Disse artiklene er unike for Aftenpostens lesere, og det samme må være tilfelle med et debattinnlegg om artiklene, mener Kløvstad.