Ansvarlig redaktør Svein Ove Isaksen. Foto: Bente Elmung

Nye produkter løftet annonsesalget

Mens stilling- og eiendomsannonsene falt, økte Røyken og Hurums Avis reklameomsetningen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag fortalte Journalisten om Østlendingen som hadde annonserekord denne uken, trass i nedgangen i annonsemarkedet. Nå viser det seg at også Røyken og Hurums Avis opplever annonsevekst.

Foran budsjett

Avisen konstaterer at omsetningen av eiendomsannonser er falt med 30 prosent og at stillingsmarkedet så langt i år er redusert med to tredjedeler sammenlignet med fjoråret. Likevel opplever avisen en god økning i annonseomsetning i løpet av årets to første måneder.

– Vi så at stilling og eiendom ville gå kraftig tilbake, og da måtte vi utarbeide nye produkter for annonsørene våre, sier ansvarlig redaktør Svein Ove Isaksen.

Isaksen forteller at man valgte å fokusere på temabilag og at det har kompensert for bortfallet av eiendoms- og stillingsannonser. I januar og februar har den samlede annonseomsetningen økt med 18,3 prosent.

– Med de tallene vi har nå, ligger vi godt foran budsjettet.

Optimistisk

Isaksen, som også er daglig leder i avisen, forteller at det har vært drøftinger internt om hvordan man skulle møte annonsenedgangen. Samtidig har Isaksen forsøkt å bygge ned skottene mellom markedsavdelingen og redaksjonen.

– Uten at det skal gå ut over den redaksjonelle integriteten. I disse tider er det mange interessante spørsmål å stille det lokale næringslivet til et temabilag.

Isaksen forteller at han nå er veldig optimistisk for 2009. Spesielt fordi januar og februar vanligvis er måneder som er tunge annonsemåneder.

– Denne starten har vært fantastisk for oss.

Kjenner du til andre aviser som opplever dette?

Powered by Labrador CMS