Mener firmaomtale er greit

Stoff om brillekonkurranse framstår som merkebygging, men Nettavisen ser det annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nettavisens Side2 fortalte i dag sine lesere at «Du kan bli brillemodell», med oppfordring til å melde seg på en konkurranse.

PR-sjef

– Konkurransen… har i år byttet navn til «Specsavers årets brillemodell 2009», skriver Nettavisen. Og fortsetter: – Hovedpoenget med konkurransen er ikke å se dårlig, men å se best mulig ut med briller.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier på generelt grunnlag at alle artikler på Nettavisens forside er redaksjonelt stoff. Det meste av innholdet i saken er tilsynelatende hentet fra et intervju med Specsavers’ PR-sjef Ingvild S. Kilander, som for anledningen også er jurymedlem.

Modelljobb mulig

Under mellomtittelen «Flotte premier» forteller Nettavisen at vinneren av konkurransen får et gavekort på 4.000 kroner og langhelg i London under den internasjonale finalen. Det er utsikten til å få modellkontrakt som begrunner Nettavisens tittelvalg. Avisen har tidligere omtalt fjorårets norske vinner.

Merethe Meier forteller at hun fikk godt betalt for oppdaget som modell for Specsavers i Norge.

Side2s redaktør Gaute Tyssebotn forklarer at konkurransen arrangeres i samarbeid mellom Specsavers og Nettavisen. Artiklene og omtalen er ikke sponset og ingen penger bytter hender. Specsavers fronter konkurransen i butikkene og på sine nettsider, noe som gir Nettavisen oppmerksomhet i retur.

Kontrakt kan gi lønn

Side2 konsentrerer seg om livsstils- og underholdningsstoff og Tyssebotn sier konkurranser er gjenganger i de fleste medier. Omtaler av slike konkurranser har som regel ikke byline, forteller han.

– Hovedpremien er en modellkontrakt med et byrå, sier Tyssebotn. – Den er jo selvsagt betalt.

Modellbyrået Premier Model Management opplyser at det ikke ligger noen garanti om kontrakt for vinneren av konkurransen. – Vi ser på deltakerne som kandidater og kan knytte avtaler med både vinneren og med de andre som er med i konkurransen, sier Christina Lindsay i Premier. Hun forteller at det ikke følger betaling med selve kontraktsinngåelsen, men at modellene får betalt når de får oppdrag.

I reglene for den norske konkurransen heter det:

«Alle finalistene må i likhet med vinneren godta publisitet i tilknytning til konkurransen. Dette inkluderer alt pressemateriell, herunder butikkmateriell og publisering på www.side2.no/swoty, www.specsavers.no, samt i andre mediekanaler.»

(Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum kontaktet i ettermiddag Journalisten og påpekte at han uttalte seg om avisens omtale av stoffområder der Nettavisen også er engasjert i kommersielle tjenester, som Meglerguiden og Mittoppdrag. Hans kommentarer var ikke knyttet til konkurransen vi omtaler. Journalisten beklager koblingen og har slettet en av Stavrums uttalelser.)

Powered by Labrador CMS