Vinner med Hushovd

Dagbladet på nett gjør suksess med dekningen av Tour de France, men TV 2 er fortsatt størst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da fotballsesongen startet endte det med at omtrent hver eneste nettavis hadde innhold fra ligaene. Men for Dagbladet har dette vært mer et servicetilbud enn en klikkvinner. Da Thor Hushovd overrasket alle under Tour de France på onsdag, da traff Dagbladet blink.

Stor interesse

Mens det kanskje er noen titalls brukere logget inn på Dagbladets livedekning av Tippeligaen, har interessent for Tour de France vært en helt annen. Onsdag var det til tider over 8000 brukere som hadde logget seg inn på «Veikanten» i livedekningen for å følge Hushovds prestasjon.

– Det er en enorm interesse. Klikktellerne våre gikk raskere enn hjulene til Hushovd, sier utgavesjef Eugene Brandal Laran.

Han forteller at selve artikkelen som lå ute på forsiden da Hushovd viste seg fram fra sin beste side, gikk nesten like bra målt i antall visninger som de neste ti sakene til sammen.

Mye kunnskap

Torsdag, da Hushovd hadde en rolig dag og det ikke lå an til noen norske topprestasjoner, var det likevel 3500 innhogget i «Veikanten» i det rittet begynte.

– Dette er utrolig morsomt. Og så er det veldig artig at leserne som følger dekningen også sitter på mye kunnskap, og dermed fyller ut informasjonen i studioet.

Laran som oppdaterer på Twitter hvilke av sakene på frontsiden som leses mest, ble overrasket over hvor mange som fra første dag av touren har logget seg inn på livedekningen.

– Og det har tatt seg mer og mer opp.

Eventyrtall

TV 2 er sykkelkanalen fremfor noen i Norge, og har vært med på å gjøre publikummet bevisst på Tour de France. De siste årene har en lojal seerskare fulgt kanalens dekning, selv om den har vært noe varierende.

I 2007 startet kanalen med et snitt på nesten 150.000 seere, men etter ti dager begynte dopingavsløringene å komme og dermed falt seertallene. I fjor falt de ytterligere, men da mente TV 2 at det skyltes varmen. Varmt eller ei fulgte nesten 130.000 seere i snitt touren.

I år har dopingskandalene vært langt færre enn i 2007, og varmen er heller ikke den samme. På det meste fulgte 445.000 seere TV 2s sending på onsdag.

– Det viser at TV er fortsatt sterkeste mediet. For TV er dette eventyrtall. Det er en kjempeinteresse blant publikum. Vi merker det på nettet og ikke minst på TV, sier informasjonssjef i TV 2 Marianne Røiseland.

Til og med onsdag har årets løp i snitt blitt fulgt av 160.000 seere.

Etter det Journalisten kjenner til har TV 2 mer enn dobbelt så høy trafikk på sin tour-dekning på nettet, sammenlignet med Dagbladet. Røiseland ønsker ikke kommentere disse tallene.

Powered by Labrador CMS