- Den var patetisk

Erling Borgen. Foto: Kathrine Geard

- Den var patetisk

Erling Borgen lite imponert over Krekar-program, men mange valgte å se det.

I alt fulgte 410.000 nordmenn det amerikanskproduserte programmet om Mulla Krekar på TV 2 torsdag kveld. Det betyr at nesten hver tredje tv-seere over 12 år slo på TV 2 for å se det omdiskuterte programmet.

– Vi er veldig fornøyde med at så mange av våre seere fikk se måten Krekar-saken og Norge fremstilles i utlandet, sier informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2.

Dårlig i USA

Reaksjonene på NBC-programmet The Wanted har vært mange. I Norge sier utenriksministeren at han ikke er imponert over programmet. Mens i USA har storaviser som The New York Times slaktet det.

I USA sliter NBC med å få seere til programmet, som også der har fått mye omtale. Nettstedet TV By the Numbers skriver at tallene er så dårlige at NBC ikke engang har opplyst at programmet var flyttet til et nytt tidspunkt for å skjerme Conan O’Briens talk show.

Ikke dokumentar

Dokumentarfilmskaper Erling Borgen er svært lite imponert over programmet.

– Det eneste som minner om dokumentarisme er at det deltar nålevende personer i programmet, ellers så stryker den på alle punkter. Jeg synes den var så patetisk fordi den egentlig handlet om oppblåste journalister som bruker alle elementer som kulisser for seg selv.

Borgen har de siste ni årene laget 38 dokumentarer som er sendt på enten TV 2 eller NRK, og han er overrasket over hvor dårlig den journalistiske kvalitetssikringen som er gjort i forkant av sendingen. Ikke minst når teamet programmet bak gjorde et så stort nummer av at de skygget Krekar i håp om å få bilder av han.

– Alle norske journalister kan ringe på døra til mulla Krekar eller ringe broren hans, eller advokaten hans og få til et intervju. Jeg synes det er tragisk på vegne av journaliststanden, det er jo ingen dokumentar.

Annonser

Stikkord:

Ledige stillinger:

Les også

MARIENLYST (Journalisten:) Mener signaleffekten av at NRK ikke vil hjelpe ikke skal undervurderes.

Undersøkelse viser at NRK og VGs valgkampdekning på nett var nesten identiske.

MARIENLYST (Journalisten:) Landsstyret vedtok millionunderskudd i Norsk Journalistlag til neste år.