F.v. Hans Geelmuyden, Margrethe Geelmuyden og Stein Jacob Frisch. Foto: Bård Gudim

– Hederskar og «enfant terrible»

Hans Geelmuyden fikk PR-bransjens hederspris.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Bare kort stund i forveien vant selskapet Geelmuyden.Kiese Årets produktprofilering under den årlige Gullkorn-prisen i Oslo torsdag kveld. Litt etter var det Geelmuyden selv som skulle hedres.

Det er 20 år siden Geelmuyden forlot Morgenbladet for å grunnlegge det som i dag kanskje er landets mest kjente PR-byrå. I år havnet selskapet i blåst gjennom regningen selskapet presenterte for Berit Kjøll.

Cowboy

– Selskapet hans har tidvis vært manifestasjonen av den bransjen mange har yndet å fremstille som PR-cowboyer. Selv har han oppfordret til debatt, stått villig i stormene og således vært en viktig brikke i utviklingen og profesjonaliseringen av bransjen som sådan, heter det i juryens begrunnelse.

Juryen berømmer Geelmuydens faglige og personlige engasjement. De mener den har bidratt til at han har rekruttert og lært opp et utall rådgivere, og sørget for å profilere kommunikasjonsrådgivere som yrkesgruppe.

Halve regningen

Selv om Geelmuyden har valgt å stå utenfor bransjefellesskapet NIR, som står bak Gullkorn, mener juryen at han er den mest betydningsfulle enkeltpersonen for bransjen som helhet.

– Han er både en bransjens nestor – og ”enfant terrible”. Ingen tviler på hans kompetanse – og om det kniper, tar han også halve regningen …

Powered by Labrador CMS