Country manager i Google Norge, Jan Grønbech, jakter på flere millioner fra forsiktige norske annonsører. Foto: Birgit Dannenberg

Jakter på nye søkemillioner i 2010

Google Norge-ansatte med solid lønn og personlig arbeidstid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Talspersoner for teknologigiganten Google er vanligvis lite snakkesalige. Nå letter sjefen for Googles norske avdeling på sløret om indre forhold og forventningene for 2010.

Google Norge håper å overbevise enda flere annonsører om at det lønner seg med søkemotorannonsering.

– Det er vår hovedmålsetting i 2010. Søkemotorer er den mest målbare og kostnadseffektive kanalen annonsører noensinne har sett. Men grunnet en rekke faktorer har mange norske annonsører fremdeles ikke oppdaget mulighetene søkemotorannonsering gir dem, sier Google Norge-sjef Jan Grønbech til Journalisten.no.

Han viser til at forskjellige kilder i norske mediebyråer anslår at betalt søk i Norge vil nå 750 millioner kroner i år. Google forsyner seg med en betydelig andel av denne omsetningen. En hovedutfordring er at de største nettavisene i Norge er helt dominerende på topplisten til TNS Gallup.

Høyt lønnsnivå

I 2008 var det 33 årsverk knyttet til driften av Google Norge, ifølge selskapets årsrapport. Lønnsnivået er høyt, med samlet utbetaling på 40,3 millioner kroner og aksjebasert avlønning (opsjoner) på 11,4 millioner. Det gir en gjennomsnittlig årslønn, inkludert insentivordninger, på 1,57 millioner kroner per årsverk.

Google bruker inntektene fra søkemotoren sin til å finansiere utviklingen av et bredt spekter av nettbaserte tjenester. I fjor brukte Google Norge 41,5 millioner kroner til forskning og utvikling av nye produkter. For et år siden besluttet imidlertid selskapet å legge ned sin utviklingsavdeling i Trondheim, angivelig på grunn av mangel på ingeniører med spisskompetanse. Dermed forsvant åpenbart mange av de best betalte medarbeiderne.

11 ansatte tilbake

Ifølge Grønbech er det nå 11 ansatte i Google Norge, basert i Oslo.

– Har dere fortsatt ansatte som er involvert i utvikling av nye teknologiske produkter/tjenester, eller består den norske staben utelukkende av administrativt ansatte og folk som jobber med annonser og rene kommersielle produkter?

– Alle ansatte her har kommersielle oppgaver, men alle bidrar på sin måte likevel. Enten som testere, idégeneratorer eller med spesialtilpasningsprosjekter for Norden.

Google Norge hadde i 2008 et rekordlavt sykefravær, 0,4 prosent av total arbeidstid, går det fram av årsrapporten.

Får belønning

I en presentasjon av Google på Fagpressedagen 2009 i november fortalte Grønbech at den enkelte ansatte i Google kan bruke 20 prosent av arbeidstiden til å jobbe med egne prosjekter, uten plikt til å holde ledelsen orientert om hva de sysler med. Dette kan være svært lønnsomt. Google er påpasselig med å belønne vellykkede produkter, slik at ansatte ikke fristes til å forlate søkegiganten med gode prosjektideer i veska.

Grønbech viste til at Google-teamet som utviklet e-posttjenesten Gmail i høst fikk utbetalt 50 millioner dollar fra sin arbeidsgiver som takk for innsatsen. Gmail er blitt en alvorlig konkurrent for Microsofts tradisjonelle Office-pakke. I slutten av oktober vedtok byrådet i Los Angeles å innføre Google-tjenester innen epost, lynmeldinger, kalender og lignende for 30.000 ansatte. Avtalen er verdt 7,25 millioner dollar.

Google Europe-kunde

Inntekten til Google Norge kommer som bidrag fra morselskapets Europa-avdeling og beregnes ut fra påløpte kostnader, med et påslag på åtte til 10 prosent.

– Google Norge har ikke noen omsetning i det hele tatt. De 92 millioner kroner som er oppført som inntekt i 2008-regnskapet vårt er bare inntektene fra vår eneste kunde, Google Europe, som vi utfører en tjeneste for. Alle annonsekunder i Europa er kunder av Google Europe, og omsetningen i Norge har derfor ingenting å gjøre med annonseomsetningen fra norske annonsører, sier Grønbech til Journalisten.no.

Powered by Labrador CMS