Betalte tjenester øker mest

Men gratisnedlastingen har fortsatt størst volum, viser undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Alt digitalt konsum øker, spesielt forbruket av film og tv-serier vokser. Dette er hovedfunn i den årlige undersøkelsen Kulturkonsum i krisetider fra Handelshøyskolen BI.

Fordoblet på et halvt år

Den rapporterte bruken av nye video-on-demand (VOD) tjenester både på nett og via kabel-TV og satellitt doblet seg i løpet av et halvt år. Fra høsten 2009 til våren 2010 økte andelen av befolkningen som benyttet internett til betalt nedlastning av film og digital leie (som ViasatOnDemand, Get Filmleie) fra henholdsvis 4 til 8 prosent og fra 5 til 10 prosent.

– Denne svært raske veksten er gode nyheter for film og tv-bransjene, siden det er betalingstjenester hvor fortjenesten potensielt kan være svært god, sier filmbransjeansvarlig og førstelektor Terje Gaustad.

Mest gratisbruk

Mens 8 prosent av befolkningen benyttet betalt nedlasting i perioden fra høsten 2009 til våren 2010, lastet 18 prosent ned film gratis. I aldersgruppen under 30 år benyttet hele 35 prosent gratisnedlasting, ifølge BI-undersøkelsen.

I snitt lastet befolkningen ned film gratis 8,1 ganger i løpet av halvåret, mens de benyttet øvrige markedskanaler for hjemmevideo (betalt nedlastning, annen kopiering, digital leie, DVD kjøp og DVD leie) til sammen 7,5 ganger. For de under 30 år var tallene henholdsvis 24,8 og 11,8.

Gratiskonsumet er over dobbelt så stort som de andre markedskanalene i aldersgruppen 15–29 år.

– Alvorlig lekkasje

– Selv om de nye VOD-tjenestene vokser raskt er det et tankekors at gratis-nedlastingen på nett også fortsetter å øke fra et allerede høyt nivå, og at befolkningen i snitt faktisk laster ned mer film gratis enn de konsumerer i alle de andre kanalene til sammen. Dette er en alvorlig lekkasje for bransjen, sier Gaustad.

Powered by Labrador CMS