Scanpix lager iPad-tariff

Før sommeren har bildebyrået prislista klar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Scanpix-bilder som brukes i aviser, prises etter opplag. På nett prises de på grunnlag av antall unike brukere. På iPad er modellen i støpeskjeen siden leserbrett fortsatt er under utprøving.

– Vi jobber med å utvikle betalingsmodeller for bruk av våre bilder på leserbrett sammen med kundene våre. Du vet, man kjøper aldri retten til bildet, bare til å publisere det en gang. Så vi må ha en egen prising for leserbrett, sier salgssjef Tor Richardsen i Scanpix.

Statisk og dynamisk

Richardsen understreker at prisingen ikke rammer de som legger ut en statisk PDF-versjon av papiravisene på iPad, eller når folk leser nettavisen deres der. Scanpix skal bruke våren til å finne prisen på bilder som brukes i rendyrkede iPad-utgaver som VG+ eller Journalisten Digital.

– Det finnes i dag ikke noen modell for å prise på iPad, så der vi har gjort avtale om en flat sum med enkelte aktører som Media Norge enn så lenge.

Scanpix ser også på hva samarbeidspartnerne i utlandet gjør. Og før sommerferien skal prismodellen være på plass.

Forhandlinger

Media Norges redaktør Ola Bernhus forteller at avisene i det Schibsted-eide konsernet vil begynne forhandlingene med Scanpix i mai. Ut august løper en midlertidig avtale som Bernhus mener begge parter var passe misfornøyd med.

– Vi håpet på å få prisen ned, mens de gjerne ville ha mer ut av avtalen.

Bernhus sier at man i Media Norge har innsett at det må betales for en ny plattform, særlig når den åpner for en mer utstrakt bildebruk enn før.

Sett fra Media Norges ståsted er det størrelsen på summen de må betale Scanpix og prinsippet for hvordan den skal beregnes, som er mest interessant.

Plattformfri

Hverken Aftenposten eller noen av Media Norges andre aviser er ute på iPad med en egen tjeneste i skrivende stund. Derfor er det vanskelig å vurdere hvor mye disse skal betale for bilder fra Scanpix. Bernhus mener at avisenes dalende opplag må tas med i beregningen sammen med antall abonnenter på iPad og kostnaden per kjøper.

– Vi får se hvordan vi lander, men det skal bli en plattformuavhengig avtale som åpner for gjenbruk. Slik VG og NRK allerede har.

Powered by Labrador CMS