NTB og Scanpix fusjonerer, men fortsetter som separate merkenavn.
NTB og Scanpix fusjonerer, men fortsetter som separate merkenavn.

Slår seg sammen

Norsk Telegrambyrå AS og Scanpix Norge AS fusjonerer til ett selskap.

Published   Updated

NTB kjøpte i fjor sommer Schibsteds eierandel i Scanpix. NTB eier dermed fotobyrået ett hundre prosent.

– Allerede tidlig i fjor høst startet vi arbeidet med å slå de to selskapenes organisasjoner sammen, og de fleste lederposisjonene i den sammenslåtte organisasjonen har vært på plass i flere måneder. En formell sammenslåing av selskapene er derfor en naturlig forlengelse av disse prosessene, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Pål Bjerketvedt.

To sterke merkenavn

Han understreker at både NTB-navnet og Scanpix lever videre side om side.

– NTB og Scanpix er to meget sterke merkenavn, som vi selvsagt skal bevare og ytterligere styrke, sier Bjerketvedt i en pressemelding.

Det sammenslåtte selskapet vil få cirka 140 ansatte. Flere funksjoner er allerede slått sammen, og det jobbes nå med fysisk samlokalisering for de to selskapene, som holder til i hver sin etasje i VG-huset i Akersgata.

God økonomisk utvikling

Etter oppkjøp og sterk vekst de siste to årene er den økonomiske utviklingen i NTB-gruppen meget tilfredsstillende. Selskapene har hatt en god økonomisk utvikling i 2010, med en resultatmargin (EBITDA) på ni-ti prosent for alle virksomhetene samlet.

– I 2011 vil marginene øke ytterligere, sier Pål Bjerketvedt.