De beste nye tv-kanalene vil bli kjøpt opp

De store blir mindre, og det blir plass til flere. Men de beste blir kjøpt opp av de store, hevder et ekspertpanel i en debatt om framtidens tv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Neste år rulles det digitale bakkenettet ut i Norge, og alle de store aktørene posisjonerer seg ved å etablere nye nisjekanaler som skal på plass i det nye bakkenettet. Samtidig som flere aktører alt i større grad bruker internett som distribusjonsform for tv og levende bilder.

– En av de største forandringene vil være at alle kanaler får tilnærmet lik distribusjon, det blir langt lettere å nå ut til langt flere. Men med flere kanaler som kjemper om seernes gunst, vil det bli enda viktigere å være best. Kvaliteten blir avgjørende for hvordan du klarer deg i kampen, sier P4-sjef Kalle Lisberg.

Han deltok i en debatt om livet etter den digitale revolusjonen på NJs landsråd i Oslo i går.

Mange nye nisjekanaler

Lisberg peker på at både NRK og TV 2 allerede har, eller vil, lansere flere nisjekanaler. Samtidig starter MTG/P4 neste høst sitt TV4, og VG Netts Torry Pedersen vil ikke utelukke at de gjør som Schbisted-kollega Aftonbladet, utvikler sitt VG TV-nettilbud til å bli en egen tv-kanal.

Pedersen uttrykker likevel en skepsis overfor tv som morgendagens ledende medie.

– I dag betaler mange nordmenn mer enn tv-lisensen for å få masse kanaler som de ikke ser på. Men om noen år vil tv-en være reservert fotballkamper og andre store fellesopplevelser. De færreste vil se nyhetssendingene på tv, når du kan se akkurat de innslagene du vil akkurat når du vil på nettet eller andre plattformer, uttaler Pedersen.

Hopp over reklamen

Også Bjarne Andre Myklebust, konstituert redaktør i nrk.no, tror nettet har en god tv-framtid. Han mener likevel at folk ikke nødvendigvis vil se mindre på tv i framtida.

– Derimot vil de se på en helt annen måte, og for tv-annonsørene blir hverdagen mye tøffere når seerne med et par kjappe tastetrykk kan hoppe over reklamen. Det vil også innebære at inntektstrømmen vil forflytte seg fra tradisjonelle medier til plattformer der hvor folk er, mener Myklebust.

Samtidig er panelet enig i at betal-tv blir en viktigere inntektskilde for kanalene i tiden framover.

– Betal-tv for nisjekanaler sikrer inntekter selv om annonsegrunnlaget blir redusert, samtidig som det fungerer som en beskyttelsesstrategi rundt hovedkanalen. Det binder folk, sier Lisberg.

Fornyelse og bevaring

Når framtidens tv diskuteres, er fokuset i stor grad på ny teknologi med nye brukergrupper. Stipendiat i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Vilde Schanke Sundet, minner likevel om at ungdommen er en flyktig gruppe.

– Satser man for mye på det som ungdommen ønsker i dag, kan man fort bli akterutseilt straks disse ungdommene er gått inn i voksenlivet og en ny aldersgruppe har overtatt deres plass. For å lykkes må medieselskaper tenke nytt, samtidig som man tar vare på det man allerede har, maner Sundet.

Hun mener også at den digitale framtiden ikke nødvendigvis virker demokratiserende på alle felter.

– Den nye teknologien gir mange muligheter til å utvikle noe nytt. Men de færreste blir kommersielle suksesser, og disse blir som regel kjøpt opp av de store aktørene. Som dermed befester sin posisjon i markedet ytterligere, påpeker Sundet.

Powered by Labrador CMS