TVNorge felt i PFU

Tekstreklame for apotekkjede, mener utvalget. Men VG ble frikjent for vin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalist Vegard Førland Venli klaget TVNorges sponsede kortprogrammer om helseråd til Pressens Faglige Utvalg for tekstreklame, og fikk fullt medhold.

Klare skiller

Miniprogrammene var sponset av kjeden Apotek1 og ble sendt mot slutten av kanalens reklamepauser. Det blidgjorde ikke utvalget, siden TVNorge selv presiserte i sitt tilsvar til klagen at innslagene var redaksjonelt begrunnet og utformet.

Dermed bryter innslagene etter PFUs oppfatning med kravet om å skille klart mellom redaksjonelt innhold og reklame. Utvalgsleder Hilde Haugsgjerd antok under debatten at TVNorges avtalen med sponsor nettopp forutsatte at innslagene fikk redaksjonell utforming og at TV-kanalen dermed satte seg selv i en vanskelig situasjon.

TVNorge ble felt for brudd på god presseskikk.

VG frikjent

VG og VG Nett gikk derimot klar av klagene fra Blå Kors Norge, som mente landets største aviser tråkker over grensene for tekstreklame i sin vintesting.

Utvalget kom til at VG-kanalene omtaler vin og annen alkohol på vanlig forbrukerjournalistisk måte, selv om flere uttrykte forståelse for bekymringene Blå Kors har.

VG Nett skiller seg fra avisa først og fremst med sin lenking til samarbeidspartneren aperitif.no. Men PFU mente lenkingen er godt innenfor dagens bestemmelser, siden koblingene er tydelig merket og brukerne etter PFUs oppfatning knapt kan være i tvil om de befinner seg i VG Nett eller hos aperitif.

Sømløse lenker

Før disse klagene ble behandlet, måtte Hege Lyngved Odinsen fra VG Nett forlate møtet. Fungerende PFU-leder Hilde Haugsgjerd passet likevel å spørre om de andre medlemmene fra mediene regnet seg som habile, siden klagenes generelle sider rammer forbrukerjournalistikk om alkohol i flere medier.

John Olav Egeland (Dagbladet) syntes klagen mot VG Nett var litt vanskeligere å avvise enn VG-klagen. Han kalte aperitif-lenkingen en påminnelse om nettets sømløse overganger og fremholdt at VG Netts mangeårige samarbeidspartner har en bestillingsordning som går utenom Vinmonopolets, der forbrukerne også kan spare fraktutgifter.

Powered by Labrador CMS