TVNorge overrasket

PR-bransjen mener TVNorges debattinnlegg om politisk reklame ga kanalen en ny dimensjon.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I midten av august ble det klart at TVNorge ga bort reklametid verdt 100.000 kroner hver til 13 forskjellige politiske partier. Det ga kanalen en litt annen oppmerksomhet i mediene i en tid da de skal legge ned sine nyhetssendinger.

Journalisten ville derfor finne ut hva dette utspillet betyr for omdømmet til kanalen; og om det er et godt PR-grep.

Tenker

– Jeg tror det er bra for TVNorge fordi det viser kanalen i en annen dimensjon enn vi er vant til. Fra å være underholdningsleverandør til å være mediebedrift som er samfunnsengasjert og tør ta tak i et interessant område. Det var ikke TVNorge vi ventet at ville ta dette grepet, sier Ole Christian Apeland i Apeland Informasjon.

Han mener at TVNorge-sjef Harald Strømme på denne måten har etablert seg på en sentral plass i diskusjonen om politisk reklame og at han viser at han tør å mene ting. Apeland mener at det også viser folk utad at man tenker og mener ting i TVNorge.

Forsterker

BI-professor Peggy Brønn er ikke sikker på at nordmenn flest mener det er TVNorges rolle som mediebedrift å kaste seg inn i rollen. Men hun mener det er bra at kanalen har valgt å ta dette grepet fremfor å sitte passiv og avvente en avgjørelse fra Stortinget.

– Det kan bare forsterke deres omdømme. For jeg tror TVNorge er veldig beskjeden, vanligvis er det TV 2 og NRK som gjør slikt. Men nå er de kommet på banen, og det synes jeg samfunnet bare tjener på. Jeg tror folk er lut lei av debatt, så å få en klar melding ut som dette er veldig positivt, sier Brønn.

Effekter

Øystein Bonvik i PR-Operatørene mener det er interessant at TVNorge gjør et så tydelig grep som å gi bort reklametid for å komme på banen i diskusjonen. Han er uansett ikke sikker på om effekten har vært så stor som kanalen kanskje ønsket.

– Jeg vet ikke om effekten har vært så voldsom stor, for den har ikke fått den massive oppmerksomheten som kanskje TVNorge ønsket. Jeg vil heller snu på det, de har fått noe ut av det, men kanskje ikke så mye som de kunne fått. Men det er i hvert fall ikke negativt, sier Bonvik.

I skrivende stund har Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre, De Grønne, Kystpartiet, Demokratene og Pensjonistpartiet takket ja til reklametiden, mens Senterpartiet ikke har svart ennå. Den første reklamefilmen gikk på lufta 26. august.

Powered by Labrador CMS