Ny studie viser at Twitter er upålitelig som valgbarometer

I politikken sier man ofte at all PR er god PR. Men det gjelder ikke nødvendigvis for Twitter-meldinger, viser en ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Faktum er at det er vanskelig å spå utfallet av et valg på bakgrunn av oppmerksomheten en kandidat får på Twitter, ifølge studien som er gjort av Social Science Computer Review.

Forskerne har funnet ut at Twitter-data er et mer nøyaktig mål over folks interesse for en kandidat enn over hvor mye støtte kandidatene faktisk vil få.

– Både negative hendelser, slik som politiske skandaler, og positive hendelser som politiske prestasjoner kan ligge til grunn for Twitter-oppmerksomheten et parti eller en kandidat får. Men analysen støtter ikke den enkle «jo flere tweets, jo flere stemmer»-formelen, heter det i studien.

For eksempel vil en video av en kandidats valgkamptabbe på kveldsnyhetene kunne føre til økt Twitter-oppslutning, men det vil trolig ikke resultere i økt politisk støtte totalt.

Studien er i hovedsak basert på det tyske valget i 2013, og Twitter har sterkt avvist at den er relevant for årets presidentvalgkamp i USA.

Powered by Labrador CMS