Betaling for antall leste ord

New York Times ser for seg to mulige betalingsmodeller på nett.

Publisert   Sist oppdatert

I slutten av juni skal New York Times ha bestemt seg for hvordan de skal ta seg betalt for innhold på nettsidene sine.

Ifølge New York Observer ser avisen på to mulige betalingsmodeller. Den ene er et slags ordtaksameter.

Denne modellen går ut på at brukerne kan surfe fritt, og gratis, på nettsiden deres opp til et gitt punkt. Dette punktet har antall leste ord eller sidevisninger som valuta. Etter at punktet krysses, begynner taksameteret å gå.

Kan bli skremt

Sjefredaktør Bill Keller advarte i forrige uke sine ansatte mot akkurat denne modellen.

Faren, mener Keller, er at brukerne fort kan skremmes vekk dersom innslagspunktet for taksameteret er for lavt. Dermed kan lukrative annonsekroner også forsvinne.

Keller ville ikke spesifisere hvor mye, men mener det er langt høyere enn Wall Street Journal tjener på sin betalingstjeneste.

VIP medlemmer

Den andre løsningen ledelsen i storavisen vurderer sterkt er medlemskap.

Planen her er at man blir medlem av NYTimes og i så måte får tilgang til innholdet og eventuelt inviteres til arrangement i regi av avisen.

Keller skal ha stilt seg positiv til å ta imot donasjoner fra brukere som vil ha tilgang til redaksjonsmøtet til Page One-editorials.

Mobilbetaling først

Keller gjorde det klart overfor sine ansatte at det ikke er tatt noen endelig beslutning og at dette kun var forslag ledelsen vurderte.

Dersom ledelsen kommer fram til en konklusjon om betalingsmodell i slutten av juni, tror Keller det vil ta uker, kanskje måneder, før programvaren er på plass. Sjefredaktøren tror at mobiltjenesten vil få betaling før selve nettstedet.