DN mister Facebook-rekkevidde

Men det er deres egen skyld.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er til sin egen avis at sjefredaktør Amund Djuve forteller at Dagens Næringsliv mister rekkevidde i sosiale medier.  

- Vi ser en nedgang i rekkevidden i sosiale medier, men det skyldes først og fremst endring i vår publiseringsstrategi, forklarer han. DN har tidligere hatt smutthull gjennom sosiale medier til artikler som krever betaling. Nå krever alle DN+-sakene innlogging. 

En undersøkelse gjennomført av SocialFlow viser at tradisjonelle mediehus mister rekkevidden på Facebook. Men i Norge er ikke problemet på langt nær så omfattende. 

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG sier deres vekst er blitt gradvis svakere, men andelen trafikk fra Facebook er gått ned. I NRK ikke merker noe til en nedgang i deres rekkevidde i det sosiale mediet. Mens de i Aftenposten har justert videoproduksjonen for å holde rekkevidden oppe. 

- Det skyldes at video blir mer premiert, sier ansvarlig for sosiale medier Jostein Ihlebæk i Aftenposten til DN.

Verken Amedia, TV 2 eller Aller merker særlig til endringer i trafikk og rekkevidde.

Powered by Labrador CMS