Murdoch åpner Wall Street Journal

Valgkampen i USA bakteppe når avisa blir mer nettvennlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Wall Street Journal var lenge unntaket som bekreftet regelen om at nettfolket ikke vil betale for avisinnhold. Nesten hele avisa har vært lukket for andre enn abonnentene. Nå åpner dørene.

Rupert Murdoch gjorde det tidlig klart at han var skeptisk til å skjerme den innflytelsesrike næringslivs- og meningsavisa. I dag kom kunngjøringen om at video og kommentarer er tilgjengelig for alle med nettilgang.

Bedre business

Den beskjedne satsingen på gratis nettkommentarer, slås nå sammen med Wall Street Journals store Opinion-seksjon. Bokanmeldelser, kunst og fritidsstoff blir også med i den nye nettseksjonen.

Hele avisa vil trolig snart bli gratis på nett, skriver de fleste medieanalytikere. Murdoch mener det er langt mer penger i å nå et stort, globalt publikum med en nettavis han kan selge annonser på, enn avisa kan hente på å selge nettabonnement til relativt få.

The Guardian ser også beslutningen i sammenheng med den spennende amerikanske valgkampen. Den foregår i stor grad på nettet. Kommentatorer som ikke kan leses der, blir heller ikke lenket opp i blogger eller i andre medier.

Powered by Labrador CMS