Slik fordeles pressestøtten

pressestotte12_ill.jpg(image/jpeg)
Dagsavisen, Klassekampen og Bergensavisen er blant avisene som mottar mest i pressestøtte i år.

Slik fordeles pressestøtten

Dagsavisen får mest penger, men Klassekampen øker prosentvis mest blant de største avisene.

Pressestøtten, eller produksjonstilskudd til dagsaviser som ordningen formelt heter, er i år på 287,9 millioner kroner fordelt på 139 aviser. Det er Medietilsynet som årlig deler ut pengene. Den totale potten har økt med 2,9 prosent – eller 8,1 millioner kroner – fra 2011.

Får mest

Ikke overraskende er det Mentor Medier-avisene som får mest penger. Dagsavisen får i år drøyt 41 millioner kroner, noe som er en økning på 2,3 prosent fra i fjor. Vårt Land øker sitt tilskudd med 5,9 prosent sammenlignet med året før til knapt 41 millioner kroner. 

Amedia-avisen Bergensavisen (BA) følger på en tredjeplass på tildelingstoppen. 31 millioner kroner blir sendt fra Fredrikstad til Bergen i år. Det er en nedgang på 3,4 prosent fra 2011.

Klassekampen øker mest blant avisene som får 10 millioner kroner eller mer i pressestøtte. I år mottar sjefredaktør Bjørgulv Braanen 29 millioner kroner. Det er en økning på 11,2 prosent, eller knapt tre millioner kroner, fra 2011.

Tun Media-avisen Nationen følger like bak med en tildeling på 25,5 millioner kroner. Det er en liten økning på 1,6 prosent fra året før.

Den uavhengige kristelige avisen Dagen får også en pen økning i år. Avisen mottar 15,2 millioner kroner mot knapt 14 millioner kroner i fjor. Det er en økning på 8,9 prosent.

Rogalands Avis, som det siste året er solgt fra tidligere A-pressen til lokale eiere, får i år som i fjor drøyt 12 millioner kroner.
Polaris-eide ITromsø går tilbake 0,7 prosent og får i år utbetalt 9,1 millioner kroner.

NHST-eide Fiskeribladet Fiskaren får i år som i fjor seks millioner kroner.

Øker mest

Den største prosentvise økningen blant alle aviser er det Brønnøysunds Avis som har. De øker tilskuddet med 18,6 prosent til drøyt 1,2 millioner kroner i tilskudd. Lokalavisa Sør-Østerdal øker tilskuddet med 12,2 prosent til 1,6 millioner kroner. Like etter følger allerede nevnte Klassekampen.

I motsatt ende er det Bremanger Budstikke som går mest tilbake. De mister 36,7 prosent av tilskuddet fra 2011 og får i år 441.000 kroner. Avisene Nordhordaland og Østerdal mister begge en tredel av tilskuddet og får henholdsvis 390.000 og 287.000 kroner i år.

Kan miste penger

Journalisten har tidligere skrevet at Helgelands Blad kan miste pressestøtten. Avisen mottok i fjor knapt 800.000 kroner, men er ikke inne på årets liste.

Rådgiver Bjørn Tore Østeraas i Medietilsynet opplyser at årsaken er at tilskuddet er stoppet i påvente av et endelig vedtak om avisen mister støtten eller ikke. Dersom avisen får beholde pressestøtten blir årets beløp etterbetalt.

Opplag bestemmer summen

Formålet med pressestøtten er å bidra til et mangfold av aviser over hele landet, ifølge Medietilsynet. Ordningen er rettet mot økonomisk vanskeligstilte aviser og aviser med små opplag. Kriterier for å motta tilskudd er at avisen må ha dagspressekarakter, en ansvarlig redaktør, ta betalt fra leseren og selge majoriteten av opplaget til abonnenter. 

Årsaken til at avisenes tilskudd varierer fra år til år er at summen beregnes ut fra opplag og hvor ofte avisen kommer ut. Opplagsøkning gir altså mer penger, mens en reduksjon i frekvens kan gi mindre tilskudd. Også andre kriterier, som hvor avisen er lokalisert avgjør tilskuddets størrelse.

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.11.2014
Søknadsfrist
30.11.2014
Søknadsfrist
01.12.2014

Disse får mest

Avis – Støtte 2012 – Endring fra 2011

Dagsavisen – 41 039 221 – 2,30 %

Vårt Land – 40 966 080 – 5,90 %

Bergensavisen (BA) – 31 048 274 – -3,40 %

Klassekampen – 29 052 936 – 11,20 %

Nationen – 25 579 635 – 1,60 %

Dagen – 15 224 635 – 8,90 %

Rogalands Avis – 12 074 563 – 0,50 %

Itromsø – 9 138 481 – -0,70 %

Fiskeribladet Fiskaren – 6 051 487 – 0,00 %

Porsgrunns Dagblad – 3 908 323 – 4,50 %

Les også

Håper konkrete prissatser skal gi medlemmene av Kritikerlaget forhandlingsmakt overfor oppdragsgivere.

Artikler på VGs MinMote leder brukerne til nettbutikker.

Mens opplaget til norske fagblad øker med nesten én prosent, gis bladene ut sjeldnere.