NRK-logg: Ville komplisere saken

romania.jpg(image/jpeg)
Bildet er tatt under bevisopptak i en rumensk rettssal i desember. Vibeke Hein Bæra er den 38 år gamle kvinnens forsvarere. De to til høyre på bildet er andre forsvarere. Foto: Rudolf Christoffersen

NRK-logg: Ville komplisere saken

Derfor utelot Dagsrevyen opplysninger om barnevoldtekt i romkvinnesaken.

Journalisten og en rekke kommentatorer har i en uke bedt NRK forklare hvorfor reportasjen om romkvinnen som er dømt for menneskehandel, utelot informasjon om de alvorligste punktene i dommen.

Bergen tingrett dømte kvinnen til tre og et halvt års fengsel. Statsadvokaten har påpekt at dommen omfatter medvirkning til tvangsekteskap og voldtekt av datteren hennes, som var 11 år ved det første ekteskapet.

– Fattig reisefølge?

Tiltalen for menneskehandel omfattet også utnyttelse av flere barn, bedragerier, omfattende tyverier og bruk av barn som “lokkeduer” for sexkunder.

Disse forholdene ble ikke nevnt i NRKs reportasje, som ifølge statsadvokaten ga “inntrykk av et fattig reisefølge som(…)driver ambulerende kremmervirksomhet med smykker”.

Se NRK-reportasjen her.

Protesterte

Det åtte minutter lange innslaget om romkvinnen og familien hennes er laget av NRK-reporter Runar Henriksen Jørstad. Han sitter i styret for stiftelsen Skup, som fremmer kritisk og undersøkende journalistikk.

Innslaget ble presentert av NRK-anker Nina Owing, som etterpå fortalte Journalisten.no at hun og andre hadde protestert mot slagsiden. NRK har beklaget reportasjen, men ikke villet gå i detalj om hvilke vurderinger som ble gjort underveis.

Loggen

Journalisten har lest utdrag av loggen som ble skrevet etter Dagsrevyen 12. januar. Der skriver vaktsjef Cecilie Roang Bostad:

“Bra magasindel. Veldig godt jobbet av Runar Jørstad om menneskehandel. Gikk noen runder på om vi burde ha fortalt at hun også er dømt til medvirkning til voldtekt av sin den gang 11 år gamle datter. Endte med å la det være fordi det ville komplisere saken, og fordi det var forhold tilbake til 2008.”

Vi har forsøkt å få Roang Bostad i tale, foreløpig uten å lykkes. Journalisten er kjent med at flere NRK-ansatte mener hun burde ha meldt innvendingene mot reportasjen oppover i redaksjonsledelsen før Dagsrevyen gikk på lufta klokka 19. Journalisten har også gitt Jørstad anledning til å kommentere, men han har foreløpig ikke ønsket det.

Innslaget om menneskehandelen var omfattende og innebar blant annet en reportasjereise til Romania, der det ble foretatt bevisopptak til en ankesak berammet for Gulating lagmannsrett. Romkvinnen trakk anken lørdag 12. januar, noe som ble omtalt i en NTB-melding klokken 14.01 samme dag som Dagsrevyen gikk på lufta.

Jørstads reportasjeleder var Gunnhild Viken. Hun vil ikke kommentere saken ytterligere enn å beklage at reportasjen ble sendt.

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017

Les også

Men svarer ikke på Journalistens spørsmål om hvorvidt en slik utestengelse svekker lokaldemokratiet.

I TV 2 tjener reporterne 84.000 flere kroner enn i NRK.

Kildekrig fra helvete i arbeidet med boka «Jakten på Thunder». En av kildene som fikk betaling ble også brukt i DN-dokumentar.