Ap vil øke pressestøtten

Arbeiderpartiet med Jonas Gahr Støre i spissen ønsker å notifisere nullmoms og å øke produksjonstilskuddet. Foto: Martin Huseby Jensen

Ap vil øke pressestøtten

Løsning for gårsdagens forretningsmodell, sier Gunnar Stavrum og er redd kua dør før en løsning er på plass.

Ikke uventet går Arbeiderpartiet i en nesten motsatt retning av regjeringens forslag til endringer i mediestøtten.

  • Mens regjeringen forslår å kutte pressestøtten med 50 millioner kroner i sitt budsjettforslag, foreslår Arbeiderpartiet å øke støtten med 55 millioner i sitt alternative budsjettforslag.
  • Regjeringen foreslår å la NRK-lisensen forbli uendret, Arbeiderpartiet vil øke den med 73 kroner.
  • Regjeringen foreslår at 8 prosent lavmoms på begge plattformer skal notifiseres. Arbeiderpartiet foreslår å notifisere nullmoms. Samtidig presiseres det at det bør fokuseres på redigert innhold og egenproduksjon av nyheter fremfor rene kopier av papiravisene, slik det kan fremstå i Finansdepartementets forslag.
  • Regjeringen foreslår å trappe ned støtten til IJ med 1,5 millioner kroner. Arbeiderpartiets forslag er å øke dagens støtte med 1 million.
  • Regjeringen foreslår å redusere støtten til samiske aviser med 4,1 millioner kroner. Arbeiderpartiet vil øke tilskuddet med i underkant av 1 million.
  • Arbeiderpartiet foreslår også å gi 3 millioner kroner for å hjelpe lokalaviser med overgangen til en digital hverdag.

Gammeldags

– Er ikke dette bare at de reverserer kuttene, sier Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Gunnar Stavrum. Foto: Birgit Danneberg
Etter å ha lest forslaget fra Arbeiderpartiet mener han partiet er tilbake på den pressepolitikken som han mener ikke virket da de selv satt i posisjon. Stavrum viser til økt lisens og fortsatt støtte til innhold som krever betaling.

– Det synes ikke som om perioden i opposisjon har skapt noen tankeflukt.

At Arbeiderpartiet, selveste momspartiet, har gått for nullmoms mener han er et tegn på at Finansdepartementet ikke har den samme styring som når Ap sitter i posisjon.

Han mener også at politikerne før eller siden må knytte støtten opp mot produksjon av innholdet og ikke det han kaller gårsdagens forretningsmodeller. Det tror Stavrum på sikt vil skje, men tror det vil gå så seint at nye tiltak ikke vil bli tatt i bruk før bransjen har vært gjennom en skikkelig avskallingsperiode.

– Nå er dette og det neste året kjørt. Dermed vil det ikke skje noe på dette feltet på flere år. I mellomtiden dør kua.

Om forslaget til nullmoms på betalt innhold har han en observasjon.

– De forsøker å løse dagens problemer med løsningen på gårsdagens.

Ikke knytte til papir

Eneleder Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen opplever forslagene i grove trekk likt med signalene han mener det er tydelig flertall for på Stortinget. At Arbeiderpartiet går i motsatt retning av regjeringen og ikke foreslår kutt som kan føre til avisdød i et tøft marked kaller han gode signaler.

Eirik Hoff Lysholm

– Det fremmer ikke i den offentlige samtalen å legge forholdene dårligere til rette enn de var. Hele bransjen tror jeg nok ville hatt godt av en bred diskusjon om rammevilkår, men den kan ikke ha utgangspunkt i et ønske om å kutte.

Han advarer mot å binde opp nullmoms i et regelverk som ville vært riktig for ti år siden. Lysholm mener politikerne må se mot det som vil gi bedrede muligheter for den offentlige samtalen på digitale plattformer i fremtiden.

- Avgrensningen er jo veldig vanskelig. Det må gjennomgås ordentlig for det er uheldig om man skal defineres alt digitalt innhold ut fra slikt det var på papir.

- Betyr det du mener nullmoms ikke bare skal knyttes til brukerbetaling?

- Det kan være vanskelig å forsvare slik momsordning på reklameinntekter. Nullmoms på brukerinntekter på journalistikken ja. Men samme moms på det frie ord både digitalt og papir må være målet.

Annonser

Les også

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.

Pressen frykter etterfølgeren ikke blir god nok og vil føre til mindre innsyn.

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.