Færre utgivelser i fagpressen

Noen legger ned papirutgaven, andre reduserer frekvens.

Færre utgivelser i fagpressen

Mens opplaget til norske fagblad øker med nesten én prosent, gis bladene ut sjeldnere.

Det samlede godkjente opplaget til 147 av fagpressens 225 medlemmer er på 3,4 millioner blader. Det kommer fram i en pressemelding fra interesseorganisasjonen.

Størst vekst, mål i antall blader, har Redningsselskapets RS-Magasinet som øker opplaget med 21.785 blader til 172.532. Målt i prosent er det derimot LO-Aktuelt som vokser mest. 55 prosent økning fra i fjor til i år og et samlet opplag på 45.603.

Reduserer frekvensen

Journalisten, som kommer med sin aller siste papirutgave 19. desember, opplevde i perioden et opplagsfall på 1,8 prosent til 9.806 blader.

Mens dette fagbladet har tatt det radikale steg å legge ned papirutgaven, velger andre å redusere frekvensen. Teknisk Ukeblad er blant disse. Bladet har gått fra 42 til 22 utgivelser i året.

Frekvensreduksjoner virker som tiltak flere av de opplagskontrollerte bladene benytter. Etter å ha ligget forholdsvis stabilt med et snitt på over ni publikasjoner i året, er antallet nå redusert til 8,8 utgivelser i året.

Elin Floberghagen forventer at også fagpressen skal være med i notifiseringen av nullmoms. Foto: Birgit Dannenberg

Annonser

Med et økende opplag kan det også ligge annonsemuligheter.

- Det blir veldig spennende å se, sier administrerende direktør Elin Floberghagen i Fagpressen. - Vi ser så langt i år en viss nedgang i totalannonseringen. Men da er tredje kvartal bedre enn første og andre.

Hun forteller at trenden er jevnt synkende annonsekjøp i fagpressen, men ikke dramatisk. Samtidig øker annonseinntektene på nett mer enn nedgangen på papir.

Tidligere har Journalisten fortalt at fagpressen ikke er blitt vurdert opp mot nullmoms-notifisieringen.

- Jeg både regner med og forventer at når finanskomiteens innstilling kommer på fredag er det med en avgrensing av digitale medier som inkluderer fagpresse.

Annonser

Les også

I ytterste konsekvens risikerer også en tredje hittil uløst sak oppsigelse.

Prestens oppfordring til annnonsørene om å finne andre kanaler var å gå for langt.

Egen gruppe skal se på hva hver enkelt journalist kan gjøre for å skape bedre relasjoner til leserne.