Eriksen vs Olufsen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen (til venstre) svarer Bernt Olufsen (til høyre). Foto: Glenn Slydal Johansen

Eriksen vs Olufsen

KOMMENTAR: Det er ikke pent å ta mannen i stedet for ballen. Men når Bernt Olufsen debatterer NRK, er begge deler like interessant.

Da VGs tidligere sjefredaktør forleden uttrykte bekymring for at andre medieledere bare forfølger egne interesser i den mediepolitiske debatten, singlet det i glasshus. Olufsen er nemlig selv en aktør og ikke bare en forhenværende redaktør. Han deltar i debatten om regjeringens mediepolitikk på vegne av Schibsted og som leder av MBLs utvalg som skal uttale seg om NRKs rammebetingelser.

Brukerne

Jeg ønsker all debatt om NRK velkommen, også Bernt Olufsens bidrag. Dette har blant annet vært at NRK hadde passet inn i Putins Russland og at NRKs oppdrag og finansiering må begrenses. Mandag karakteriserte han undertegnede som Agent 007 og NRK som elefant i glassbutikken. Og han beskyldte NRK for drap. På lokalaviser.

Som mediekommentator Sven Egil Omdal har påpekt, er det likevel et problem når konkurrentene til NRK vil ha et svakere NRK, mens debatten i liten grad preges av brukerne av NRK - som er oss alle. Når noen tar til orde for at NRK skal være «litt for noen av og til», vil resultatet bli at vi ikke lenger er et felles gode som samler folket.

Avismangfold

Olufsen er bekymret for at NRK hindrer det lokale avismangfoldet i et digitalt marked der «alt blir likt og noe er gratis». Virkeligheten er motsatt: Et pågående forskningsprosjekt i Bergen (Sjøvaag, Stavelin, Moe), viser at NRKs tilbud på nett likner mindre på de andre nettavisene (enn i 2009) og mer på en portal til en allmennkringkaster.

Jeg deler Olufsens bekymring for norske lokalaviser. Men det er tapte inntekter fra annonsørene som er problemet deres, ikke posisjonen hos leserne. De fleste lokalavisredaktørene Olufsen skyver foran seg, mener dessuten at det finnes langt viktigere tiltak for å løse utfordringene deres enn å svekke NRK.

Olufsen skriver dessuten selv i en avis som nettopp har lansert en TV-kanal. Slik formulerte Morgenbladets Espen Hauglid VG-TV-paradokset: «Ved neste revisjon av NRKs retningslinjer vil (Torry) Pedersen da kunne argumentere kraftfullt for at også NRKs TV-sendinger konkurrerer på urimelig vis med de private mediene.»

Digital utvikling

Det er grunn til å gratulere VG med TV-kanalen sin, selv om NRK og TV2 får mer konkurranse. Men det blir da både tilbakeskuende og paradoksalt når Olufsen problematiserer at NRK driver digital utvikling. Skal NRK utføre sitt oppdrag, må vi være der folk er og journalistikken foregår.

Det er underlig å bli utpekt som elefanten i mediemarkedet, når virkeligheten er at alle medier møter konkurransen fra de globale mammutene Facebook, Netflix og Google. I møte med slike globale giganter er det viktigere enn noen gang at NRK klarer å møte konkurransen og bidra til å bevare norsk språk, demokrati og kultur.

Denne kommentaren er skrevet som et svar til Bernt Olufsens spalte i VG, og stod opprinnelig på trykk i VG lørdag 22. november. Kommentaren er gjengitt her med tillatelse fra forfatteren.

Annonser

Les også

Den nye direktelinjen til NRK lokket ham til konkurrenten.

MEDIEDEBATT: Det ligger like mye kildearbeid og research bak sykkelvideoreportasjen som for annen journalistikk, skriver Aftenposten-journalist Torgeir Strandberg.