Om leseren ikke holder pilen over bildene, fremstår de som helt ordinære illustrasjonsbilder. Men når pekeren er på bildene blir hun invitert inn i butikken.

VG selger klær

Artikler på VGs MinMote leder brukerne til nettbutikker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Camilla Bjørn er ansvarlig for VGs nisjenettsteder, som MinMote. Hun forteller at artikkelen om julebordkjoler er kommet i stand som alle andre produktomtaler nettstedet lager. På bakgrunn av trender. Det nye er at når journalistene har plukket ut de produktene de skal omtale og artikkelen er skrevet, monterer en tredjepart i VGs e-commerce-avdeling inn kjøpeknappene.

Camilla Bjørn i VG

Selve butikkløsningen kommer fra Telenor-eide SoBazaar som er en aggregator for nettbutikker.

- Leserne våre har lenge etterspurt en kortere vei fra artikkel til kjøp, og det kan vi endelig gi, enten det er via vår affiliate-avtale eller at vi direktelenker til nettbutikker hvor produktet finnes, skriver hun i en epost til Journalisten.

Journalistiske vurderinger

Når VG sender lesere inn i SoBazaar-systemet og disse kjøper klær, vil VG og SoBazaar dele provisjonen som kommer fra nettbutikkene.

Sjefredaktør Torry Pedersen sier til NRK at det har vært enighet om satsingen i mediehusets ledergruppe, men forteller samtidig at noen ansatte har vært urolige for tjenesten.

- Dette kommer som en følge av at media trenger nye forretningsstrategier i den digitale hverdagen, men man skal fortsatt overholde etiske regelverk og være åpen om hva man gjør, sier han, og legger overfor NRK til at dette er en høyst vanlig internasjonal trend hvor det blir en kortere vei for leserne å kjøpe produkter som omtales.

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier hun ikke vil felle noen dom om hvorvidt tjenesten i MinMote er brudd på det etiske regelverket.

Kjersti Løken Stavrum. Foto: Birgit Dannenberg

- Dette er nok ett eksempel blant flere vi har sett som befinner seg i grenseland mellom redaksjonelt og kommersielt, sier hun til Journalisten.

Uvant med butikk

Generalsekretæren opplever at etikk og butikk nærmer seg hverandre stadig mer. Derfor sier hun at det stor interesse for å få vurdert denne og andre tjenester.

Tidligere medarbeider i fagstaben ved Institutt for journalistikk Gunnar Bodahl Johansen går lenger overfor NRK.

– Pressen har til alle tider omtalt produkter og opplyst om pris og annen informasjon som er relevant for forbrukerne. Men det har vært regnet for uakseptabelt å gjøre videre koblinger til den som selger produktene. Da tar man det enda et skritt videre og blir selv en aktør, sier Johansen til NRK.

Tilbake til MinMote. I artikkelen er det slik at om leseren ikke holder pekeren over bildet, er det ingenting som tyder på at dette er produkter som selges. Om brukerne leser artikkelen på mobil, vil hun bli ledet rett i nettbutikken om bildene klikkes på. Så hvorfor opplyses det ikke med en gang at det her er mulig å kjøpe klærne som omtales?

Ikke i veien

Ifølge Camilla Bjørn lenker VG også til andre nettbutikker, men disse har ikke VG noen inntekter fra. Derfor faller det ifølge henne ikke inn under kommersielt samarbeid. VG merker ikke kommersielt samarbeid der det ikke er relevant.

- Det er leserne vi skal blidgjøre, og tilbakemeldingene vi har fått tyder på at de ønsker å ha muligheten til å kjøpe alle produktene.

- Men hvorfor ikke merke hele tiden?

- Fordi vi ønsker å vie fram det redaksjonelle uten at kjøpsknapper skal være i veien.

Powered by Labrador CMS