Gjyri Helén Werp har ansvaret for Henne og KK som redaktør for Kvinner Trend i Aller Media. Foto: Birgit Dannenberg

Kvinneblader kutter utgaver

Henne og Stella halverer antallet utgivelser. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

[factbox:1-right]

Kvinne- og motemagasinet Henne reduserer frekvensen fra fjorårets ti utgivelser til fire i år. Men de fire som kommer skal bli tykkere. Det lover Gjyri Helén Werp som er redaktør for Kvinne Trend i Aller Media og har ansvar for Henne og KK. Redaktøren begrunner kuttet med at trykte blader opplever nedgang.

Leserfall

Faksimile siste utgave av Henne

– Vi tror det er riktig i det markedet Henne opererer i. Våre lesere ønsker fremdeles å lese godt reportasje-, mote- og livsstilstoff på print, men ikke like hyppig som tidligere. Derfor skreddersyr vi færre, men større utgaver mot de store lese- og motesesongene for Henne, skriver Werp i en e-post til Journalisten.

Magasinet opplevde i fjor høst et fall i lesertallet på 20 prosent sammenlignet med året før. Bladet rapporterte i snitt 70.000 lesere på hver utgave for et knapt halvår siden. Året før var tallet 20.000 lesere høyere.

I 2013, det siste året det fins opplagstall for, hadde bladet et opplag på 26.213 eksemplarer på 12 årlige utgivelser. Året før hadde bladet et opplag på 25.631 eksemplarer over 14 utgivelser. Opplagstallene for fjoråret legges fram i begynnelsen av mars.

Endrer tilbudet

Werp opplyser at den danske eieren nå gjør andre vurderinger av tilbudet rettet mot kvinner enn tidligere for å tilpasse seg trender og utvikling.

– Totalt utgir vi omtrent like mange utgaver nå som før, men i en litt annen miks. Slik at ja, det er et større samarbeid på tvers av merkevarer og en enda mer helhetlig tanke rundt hvordan vi skal nå frem på best mulig måte til målgruppen kvinner. Tid og den digitale transformasjonen er Hennes største konkurrenter – og det er den konkurransesituasjonen vi ruster oss for å møte, skriver Werp.

Stylemag, som også er en tittel i stallen til Aller Media, reduserte i fjor frekvensen til seks årlige utgaver. Redaktør Celine Aagaard viser til at det samme som konsernkollega Werp sier om Henne også gjelder Stylemag. 

– I 2015 skal vi utgi 6 utgaver på print, og satse sterkt på digitale plattformer, skriver Aagaard i en SMS.

Spesiell historie

Henne ble etablert i 1994 av Ellen Arnstad, som var sjefredaktør i bladet gjennom 17 år fram til 2011. Bladet var oppe i 17 årlige utgivelser i 2009, men sidet det har det gått nedover. I fjor ble det utgitt 10 blader og i år kommer altså 4.

– Det er ikke noe godt tegn.

Slik kommenterer medieforsker Brita Ytre-Arna ved Universitet i Bergen, som har forsket på kvinneblader og leserne deres, reduksjonen i frekvens. Hun legger til at hun syns det er synd å høre hva som nå skjer med Henne.

– Det er et blad som har en litt spesiell historie i norsk sammenheng på den måten at det ble startet med frie tøyler, sier Ytre-Arna.

Ifølge doktoravhandlingen hennes er Henne bygd på mote og featurejournalistikk som de to grunnpillarene. Ytre-Arna beskriver bladet som et relativt lite magasin både sammenlignet med de store familiebladene og de glossy kvinnebladene. Etter å ha hatt økonomisk suksess fra starten opplevde bladet senere konkurranse fra avisene. Og i 2009 rammet finanskrisen magasinet hardt.

Stella kutter

Blant konkurrentene kutter også Bonnier-eide Stella i frekvensen. De halverer fra fjorårets 12 utgaver til seks i år. Redaktør Mari Grydeland viser til den generelle medieutviklingen fra trykt til digital.

– I likhet med flere andre magasiner, og Journalisten selv, legger vi mer ressurser over på nett, skriver Grydeland i en tekstmelding.

Stella hadde et opplag på 22.643 eksemplarer i 2013. Det såkalte totalkonsumet, som er opplaget multiplisert med frekvens var samme år ned 10 prosent fra 300.500 i 2012 til 271.700 eksemplarer året etter.

Bladets lesertall ble i fjor høst rapportert til 68.000 lesere, som var en oppgang på 15 prosent fra 59.000 året før.

Motekonkurrenter fortsetter

Blant konkurrentene gjør verken Bonnier-eide Costume eller Egmont-eide Elle noe med frekvensen. Redaktør Signy Fardal i sistnevnte sier det er mote som er viktigst i hennes magasin og det hun betegner som hovedkonkurrenten Costume.

Egmont-eide Kamille står på sine 26 utgaver.

Powered by Labrador CMS