Gard (29) vil leve av medienyheter

Godt i gang med enmanns nettavis i konkurranse med Journalisten.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På Hellkonferansens avslutningsseanse søndag fortalte en rekke mediefolk om hvorfor de har sluttet som journalister og redaktører for å satse på nye karrierer. En av dem var Gard Lehne Borch Michalsen, mannen bak Journalistens nye konkurrent Medier24.com. Michalsen har drevet nettstedet aktivt siden årsskiftet og håper å skaffe seg et levebrød av satsingen.

[factbox:1-left]

29-åringen har levd for og med aviser siden før han kom i tenårene og har skaffet seg bred erfaring som journalist og som redaksjonell og administrativ leder.

Sa opp i Finnmark

I fjor sommer sa han opp som ansvarlig redaktør og daglig leder i den Amedia-eide lokalavisa Finnmarken etter bare ti måneder i jobben. Det skjedde under en hektisk periode med utredninger og omorganisering av Amedias avisflora i landets nordligste fylke.

På Hell fortalte Michaelsen at han forlot Finnmarken uten sluttpakke, tok tre måneders ferie, frilanset i høst, søkte litt jobber og takket nei til noen tilbud. Han tok blant annet en halv stilling som journalist i nettstedet iLaks.no.

[quote:1-right]

– Men i desember kom jeg så på det jeg syntes var en god idé, om å lage en ny nettavis for mediebransjen. Jeg fikk ideen på en fredag og hadde siden oppe følgende onsdag, fortalte Michalsen.

Han la til:

– Jeg solgte en bil, så jeg har hatt noe å leve av. Går det ikke, så går det ikke. Da har jeg i hvert fall prøvd. Men jeg kan anbefale å være sin egen sjef.

Se videoinnslag nederst i artikkelen, der Michalsen forteller mer om sine erfaringer.

Omfattende produksjon

Medier24.com er preget av en omfattende daglig produksjon. I tillegg til løpende nyhets- og klippsaker har Michalsen vært høyt og lavt på debattmøter og samlinger i mediebransjen, både på dag- og kveldstid. Tallet 24 i navnet antyder døgnkontinuerlig drift av nettavisa.

[quote:2-left]

– Det virker som du står på døgnet rundt?

– Egentlig ikke. Jeg jobber vanlig dag og litt til. Det er ikke behov for at jeg er på hele døgnet, sier Michalsen til Journalisten.

Gjennom hele helgen har han teppebombet leserne sine med stoff fra Hellkonferansen. Både stort og smått fra det omfattende programmet er løpende publisert. Sakene er mer personlig skrevet og noe løsere i kanten enn Journalistens dekning av slike konferanser.

Den omfattende produksjonen imponerte mange, spesielt fordi Michalsen var sørpe forkjølet i disse dagene.

– En slik innsats er kanskje på grensen av det helsemessig forsvarlige?

[quote:3-right]

– Nja, jeg har gjort verre ting før. Som da Kenneth Pedersen og jeg etablerte SortlandsAvisa og gjerne jobbet døgnet rundt for å komme i mål. Nå startet jeg Medier24.com for å kunne jobbe akkurat så mye eller så lite som jeg har lyst til. De fleste medieledere i Norge jobber mer enn jeg gjør nå.

Aksjeeier

Michalsen eier 20 prosent av aksjene i SortlandsAvisa. De resterende aksjene er eid av Harstad Tidende AS og dermed Polaris Media. Da han ble ansatt i Amedia-avisa Finnmarken sa Michalsen til Journalisten at han hadde vært en passiv eier og at jobbskiftet kunne være et naturlig tidspunkt for å selge aksjene.

Han eier dem imidlertid fortsatt.

– Synes du at det er problematisk å eie aksjer i et av de store konsernene når du nå skal drive kritisk journalistikk om mediebransjen?

- Det er en problemstilling jeg ser og som jeg har tenkt på, og det er selvsagt ikke ideelt. Men jeg er kommet til at jeg ikke kan la det diskvalifisere meg fra å skrive om Polaris Media som en betydelig aktør i mediebransjen. Dette er en ubetydelig minoritetspost i en av landets minste aviser, som jeg har hatt siden 2008. Det ville vært noe annet hvis jeg hadde vært aktiv på børsen i disse dager. Men jeg ser at det vil være naturlig å vurdere om jeg i noen tilfeller bør opplyse om dette redaksjonelt. 

– Hvorfor har du ikke solgt aksjene?

– Hvis noen vil ha dem er det bare å ringe, svarer Michalsen muntert. 

– Aksjer i norske papiraviser er som kjent ikke veldig etterspurt i dag. Men det er ikke unaturlig om jeg avhender aksjene nå i løpet av 2015. 

Gratis annonser

I januar og februar har Medier24.com tatt inn gratis stillingsannonser. På et tidspunkt vil Michalsen starte salg av annonser. Også det skal han gjøre på egen hånd.

[quote:4-left]

– Da får vi se hvordan nettavisa blir som forretning, og om det kan bli grunnlag for å knytte til seg flere medarbeidere. Men det er langt dit og ikke noe jeg tenker veldig mye på.

– Er målet ditt å utkonkurrere Journalisten og Kampanje?

– Jeg har ikke ambisjoner om å konkurrere ut noen. Jeg ser heller for meg at Medier24.com kan være et supplement. Kampanje skriver for øvrig mye om reklamebransjen, og det har ikke jeg planer om.

– Hva er det du har savnet av mediestoff?

– Kanskje mer stoff som ikke bare handler om Akersgata. Med andre ord et større blikk for det som skjer i resten av landet. Både Journalisten og Kampanje holder til i Oslo. Det gjør nok at man, bevisst eller ubevisst, får et Oslo-blikk.

Michalsen bor nå selv i Oslo, men understreker at han har hele sin erfaring fra andre deler av landet, samt store deler av nettverket.

[quote:5-right]

Flere stemmer

– Rent prinsipielt er det også sunt med uavhengige medier, legger han til med et sideblikk til det faktum at Journalisten er eid av og organisastorisk en del av Norsk Journalistlag.

– Dere er ikke noe Pravda, og jeg tror nok dette er viktigere i prinsipp og teori enn i praksis og på trykk. Men i en viktig tid for bransjen er det bra med flere stemmer som ikke er en del av fagbevegelsen.

 

Powered by Labrador CMS