Dan Kåre Engebretsen mottok NODA Award på vegne av VG i kategorien for beste fortelling. (Foto: Ingrid Tinmannsvik)

Hedret på NODA15

VG, Berlingske og Sveriges Television med hver sin pris for datajournalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NODA15, den andre nordiske konferansen i datajournalistikk med 383 deltakere og innledere, fant sted i Ålesund i helga. NODA Awards, ifølge arrangørene priser for Nordens beste datajournalistiske saker, ble delt ut lørdag kveld.

[factbox:1-left]

Juryen hadde jobbet seg igjennom til sammen 56 bidrag i klassene Facts, Storytelling og Application. Etter en finalerunde gjensto 15 nominerte bidrag som kjempet om de tre prisene.

Finalistene kan du lese om her.

VG gikk til topps med Dødsdykket i kategorien Storytelling.

“Banebrytende mulimedial historiefortelling på et meget høyt internasjonalt nivå”, heter det i begrunnelsen.

Juryen uttaler videre:

“Måten de skifter mellom det tradisjonelle formatet og den nye longread-modellen er overbevisende. Dette er en veldig dramatisk historie, fortalt i video, stillbilder, tekst og animasjon. Det er modig å forlate alle sjangerregler for å fortelle en historie på sine egne premisser.

Her kan du se Dødsdykket.

Visualiserte valgresultater

I kategorien Applications stakk SVT Peijl av med seieren, med saken VALU.

“De lykkes der mange har mislyktes: den leverer superraske, krystallklare visualiserte valgresultat”, sier juryen i sin uttalelse om VALU.

Her kan du se VALU.

I kategorien Facts vant danske Berlingske med #sporet.

“Nyskapende og godt utført idé som illustrerer hvor mye metadata avslører om livene våre. Et kompleks, men svært viktig tema, som aldri er blitt fortalt så engasjerende og interessant som dette”, var juryens konklusjon om vinnerprosjektet.

Her kan du se #sporet.

Kreativ visualisering

Juryens oppgave var å hedre bruken av data i innovativ journalistikk, kreativ visualisering og avanserte teknologiferdigheter. Det fikk de fleste NODA Awards-bidragene til, mener juryens leder Trond I. Hovland.

– Det var en uhyre jevn kamp, hvor flere kunne vunnet. Vi hadde én klar vinner, mens de to andre avgjørelsene var veldig vanskelige.

Ifølge Hovland har to forskjellige retninger dominert. Den ene er smarte, kjappe løsninger knyttet opp mot daglig nyhetsstoff, for eksempel i forhold til valgdager, partilederdebatter og liknende. Det andre er de store featureprosjektene.

Dette var juryen for NODA Awards:

Trond I. Hovland. Tidligere journalist, nå prosjektleder i NxtMedia. Leder for juryen.

Eirik Stavelin. Doktorgrad fra Universitetet i Bergen om semantiske og sosiale informasjonssystemer. Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Bente Kalsnes. Doktorgradskandidat ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

Ulrika Hedman.  Doktorand på JMG Göteborgs universitet og tidigere journalist. Kompetanse på web og sosiale medier.

Turo Uskali. Doktorand og forsker på datajournalistikk ved universitetet i Jyväskilä, Finland.

Magnus Bjerg. Journalist og leder for redaksjonell utvikling i TV2 Danmark. Han er også leder for DONA (Danish Online News Association).

 

Powered by Labrador CMS