Roser Aftenposten og BT for god journalistikk

Konsernledelsen er imponert over mediehusene og slår fast at deres posisjon i Schibsted er trygg.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal ga uttrykk for at han er svært stolt av det gode arbeidet i redaksjonene i mediehusene, da han fredag presenterte Schibsted Media Groups resultater i 2014.

[factbox:1-left]

– Det er levert mye god journalistikk de siste ukene. Både av Aftenposten med sine avsløringer av mobilovervåking og av Bergens Tidende med sin dekning av asylbarna. Også Svenska Dagbladet har vært nyhetsledende i de siste ukene. Jeg er også positiv til tv-satsingene til VG og Aftonbladet, sa Ryssdal.

Han ga ingen nye signaler om kostnadsbesparende tiltak og nedbemanning, utover et generelt budskap om at mediehusene fortsatt må ha et skarpt øye på kostnadene.

Les flere saker om Schibsted her

Datastyrte satsinger

Konsernledelsen beskrev viktige satsinger for Schibsted i tiden framover, ikke minst en utstrakt bruk av datainformasjon fra smarttelefoner og nettbrett. Dette er en ny form for konkurranse for Schibsted, både i forhold til de store etablerte aktørene og fra nystartede virksomheter innen sosiale medier. Data fra Finn.no skal nå gjøres tilgjengelig for alle de andre virksomhetene i konsernet, for å fremme målrettet salg av annonser og redaksjonelle produkter.

Ifølge konsernets egne tall har Schibsteds virksomheter så stor lokal styrke i Norge at de sammenlagt når ut til flere norske nettbrukere enn Google og Facebook.

[quote:1-right]

– For å støtte opp om både online rubrikkvirksomheter og mediehusene, øker vi innsatsen på digital utvikling. Det er opprettet sentraliserte team for onlineplattformer, innloggingstjenester og annonseteknologi. Vi er overbevist om at dette vil være en viktig byggestein for fortsatt suksess i onlinemarkedet. I 2015 vil disse tiltakene bety økte driftskostnader for Schibsted, sa Ryssdal.

Ser store fordeler

– La du merke til at jeg skrøt av journalistikken, spør Ryssdal da Journalisten.no får ham i tale etter presentasjonen.

–Ja, det er hyggelig å kunne formidle ros til sliterne i redaksjonene. Men hvilken framtid ser du for Schibsteds mediehus midt oppe i alle de tunge internasjonale investeringene?

 – Ettersom mediehusene blir mer digitale, mener jeg at virksomhetene våre konvergerer mer igjen. Da ser vi store fordeler av at de samarbeider. Vi kan dermed tilby bedre annonseprodukter på tvers av selskapene enn det de kunne klare på egen hånd. Mediehusene får flere felles utfordringer og muligheter i den digitale verden.

[factbox:2-right]

– Vil det bety at mediehusenes posisjon i Schibsted er i ferd med å styrke seg?

– Jeg vil si at de alltid har hatt en sterk posisjon i Schibsted. Det har de fortsatt.

–  Men det har vært snakket om at Schibsted egentlig ønsker å nedprioritere eierskapet i mediehusene for å kunne satse fullt og helt på det internasjonale, digitale rubrikkmarkdet?

– Ingen fra Schibsteds ledelse eller styre har gitt uttrykk for noe slikt. Det har i tilfelle vært spekulasjoner.

Styrelederen bekrefter

Her får Ryssdal støtte fra Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde, som kommer bort og forteller Ryssdal at han blir vanskelig tilgjengelig fordi mobiltelefonen er ute av drift.

– Vi fortsetter å investere i mediehusene, slik vi alltid har gjort, slår Sunde fast.

[quote:2-left]

– Så det er ikke noen nye tanker om mediehusenes posisjon i konsernet?

– De står sterkt og det har de alltid gjort.

Tv-satsing kostet 100 millioner

VGs og Aftonbladets tv-drift, inkludert VGs lineære satsing, belastet Schibsteds driftsregnskap med 100 millioner kroner i fjor. Det er kjent at VGTVs lineære sendinger, som startet opp i november, har et svært beskjedent publikum. På spørsmål om hvor stor tålmodighet konsernledelsen har med tv-prosjektene, svarer Ryssdal:

– Aftonbladet valgt å ikke sende tv direkte. Når vi ser de tallene VG leverer totalt, så er jeg veldig imponert over dem. VG gjør det veldig bra, uansett.

[quote:3-right]

Ryssdal legger til at det er opp til VG-sjef Torry Pedersen og konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge å dimensjonere tv-satsingene.

Munch ønsker ikke å si noe til Journalisten.no om eventuelle vurderinger av levetiden til VGs lineære tv-kanal.

- Det er ikke noe tema hos oss nå. Det vi er ekstremt opptatt av når det gjelder VG, er utviklingen for levende bilder. Ting henger sammen. Det er en utrolig vekst på web-tv. Vi skulle selvfølgelig hatt flere seere på VGs lineær-tv, og det jobber vi med. Samtidig gir dette oss mye kompetanse og smitteeffekt til web-tv. Vi ser dette under ett.

– Så VG har ikke noen deadline for å vise tilfredsstillende tall for den nye tv-kanalen?

– Nei.

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge. Foto: Bjørn Åge Mossin

Fornøyd med digitalvekst

Munch sier at han er mest fornøyd med at Schibsted Norge-bedriftene klarte å holde inntektene fra lesermarkedene oppe i fjor.

[quote:4-left]

– Vi begynner å smått å få effekt av det vi gjør på produktutvikling i det digitale lesermarkedet. Vi begynner å få digitale produkter som det er betalingsvilje for. Vi ser at folk er interessert i redigert og godt innhold.

Munch sier at ambisjonen er beholde inntektene fra lesermarkedet på samme nivået som papiravisene har hatt.

Han er ikke like fornøyd med de digitale annonseinntektene.

– Jeg kunne nok tenkt meg en sterkere digital annonsevekst i de abonnementsbaserte mediehusene. Det store annonsefallet i printmediene var hakket verre enn ventet.

 

Powered by Labrador CMS