Legger ned musikkmagasin

Gaffa legger om til å bli rent nettmedium.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Augustutgaven er kansellert og siste papirutgave er allerede på gaten. Gaffa legger ned papirmagasinet på grunn av dyre distribusjonskostnader og svakt annonsesalg. Det opplyser direktør Robert Borges i utgiverselskapet til Journalisten.

– Mediebildet i Norge er i stor grad rettet mot dagsaviser. Fordi det ikke har vært tradisjon for et musikkmagasin i Norge på mange år, har det vært vanskelig å få folk til å bruke kanalen, sier Borges, og viser til Sverige og Danmark, hvor magasinet fortsetter å komme ut på papir.

Siste utgave av Gaffa i Norge hadde et opplag på 25.000 eksemplarer. Ifølge deres eget nettsted har magasinet siden februar 2012 blitt distribuert gratis fra utvalgte steder som musikkbutikker, kaféer og utdanningsinstitusjoner.

Nettsatsing

Selv om Gaffa nå legger ned magasinet, fortsetter musikkpublikasjonen som nettsted for musikknyheter.

– Vi har opparbeidet oss 52.000 unike brukere i måneden. Vi har en bra frilansredaksjon i Norge som er spredt rundt om i landet, og skal oppdatere med nyheter time for time.

Ifølge en pressemelding lanseres et nytt responsivt nettsted i september. Tord Littleskare, som har frilanset for Gaffa siden 2012, blir redaktør for den videre satsingen.

«Vi venter å fortsette å øke vår trafikk med en ren digital satsing og med en mer mobilvennlig nettside. Vi har med andre ord stadig store ambisjoner for GAFFAs tilstedeværelse i Norge,» skriver den danske utgiveren i meldingen.

Powered by Labrador CMS