iTromsø

Lar algoritmene styre mobilfronten

– iTromsø først i Norge med personalisert mobilutgave, sier sjefredaktør Stig Jakobsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ettermiddag overlot iTromsø deskingen av mobilfronten til Cxenses algoritmer. Cxense er et norsk selskap som blant annet har Wall Street Journal, Forbes og The Guardian i kundeporteføljen.

Stig Jakobsen. Foto: Ronald Johansen, iTromsø

– Dermed får både 14 år gamle «Ola» og 74 år gamle «Kari» en helt unik leseropplevelse tilpasset dem og det de interesserer seg for. Er du interessert i fotball, vil du bestandig finne en fotballnyhet blant de øverste sakene. Dette er et grep vi gjør for å bli mer relevant for leserne våre, noe vi hele tiden etterstreber, forteller Jakobsen.

Håper på økt klikkrate

iTromsø har latt seg inspirere av Winnipeg Free Press. Jakobsen viser til at klikkraten på forsiden økte betydelig da den kanadiske avisa tok i bruk tilsvarende teknologi på sine nettsider, mens leserne brukte 60 prosent mer tid på nettsiden.

– Dersom man ikke ønsker den personaliserte fronten, kan man skru av personaliseringen på en knapp nederst på siden, forteller innholdsredaktør Preben Olsen i iTromsø til egen nettutgave.

Kan overstryre

Samtidig som iTromsø lar algoritmene styre nyhetsflyten, har desken mulighet til å overstyre dette. Et virkemiddel som hovedsakelig kun vil bli bruk ved store hendelsesnyheter. De vil uansett havne på topp i nyhetsflyten, og saker man allerede har lest kan man finne i en egen leserhistorikk.

iTromsø jobber også med å personalisere annonsene som vises på nettsiden.

Powered by Labrador CMS