Sjefredaktør og administrerende direktør Espen Egil Hansen i Aftenposten. Foto: Birgit Danneberg

Aftenposten vil ikke være blant de første på Facebooks Instant Articles

Flere norske mediehus ser med skepsis på Facebooks nye tilbud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladet har allerede tatt i bruk Instant Articles, som det første mediehuset i Norge. Så langt er det kommentarer fra Dagbladet Meninger som legges ut som direkteartikler.

Andre mediehus er mer avventende til det nye tilbudet, som Facebook har lovet skal være åpent for alle mediehus i Norge innen sommeren. Det skriver Klassekampen torsdag.

– Vi lykkes godt med brukerbetaling, en modell som Instant Articles ikke støtter. Inntil videre er vi i tenkeboksen, sier innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia til Klassekampen.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten sier at hans avis på grunn av satsingen på brukerbetaling heller ikke vil være blant de første til å ta i bruk tjenesten.

Klassekampen skriver at Aftenposten snarere tar til orde for en felles front mot Facebook, og er åpen for å samarbeide med konkurrenten Amedia.

– Jeg syns det er en interessant tanke. Det er mange problemstillinger knyttet til dette som jeg ikke kan avvise, sier Hansen til Klassekampen på spørsmål om det kan være aktuelt å utvikle en felles innloggingsløsning sammen med Amedia.

Powered by Labrador CMS