Her ser du alle de nye opplagstallene og hvilke medier som blir mest lest
Sjekk utviklingen for din egen mediebedrift og alle andre i Journalistens interaktive grafikker.
Bjørn Åge MossinBjørn ÅgeMossin
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Så var det klart for den årlige, egenfokuserte tallgranskningen i mediebransjen. I grafikkene under ser du de konkrete opplags- og lesertallene som ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening klokka 09.00 tirsdag.
Grafikken bør leses i breddeformat på mobil. Velg kategori i boksene øverst. For å veksle mellom største opplag, minste opplag og alfabetisk rekkefølge for avisene: Trykk en eller flere ganger på det lille søyleikonet over og under selve talloversikten. Trykk på fargeknappene for å isolere eierne. Velg fylke for å få opp oversikt over avisene i de respektive fylkene.
Netto opplagstall er en samlekategori for netto løssalg, papir- og digital-opplag.
Ukepressen
Det er til dels store utslag også for papiropplagene til ukebladene og magasinene. Det ser du i den følgende grafikken.
Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Annonse
Forbruker & Media-undersøkelsen
Forbruker & Media-undersøkelsene fra TNS Gallup med lesertall presenteres to ganger i året. På våren presenteres undersøkelsen sammen med opplagstallene. De to neste grafikkene viser tall fra Forbruker & Media 2016/1 og 2015/1, det vil si fra nyttår til nyttår i 2015 og 2014. Tallene for papirmediene viser grovt sett at antall lesere forsvinner i takt med opplagsnedgangen.
Under følger lesertallene for nett og mobil. Også disse er en del av Forbruker & Media-undersøkelsen 2016/1.
Til slutt en samleoversikt over lesertall i tabellform.