Torry Pedersen leder et digitalt mediehus som ifølge ham selv gir ut papiravis så lenge det er lønnssomt. Også på søndager. Foto: Martin Huseby Jensen
VG får én million færre aviskroner inn på søndag
Målt i antall aviser som kjøres gjennom pressa var 2015 et svært dårlig år for VG, men VG+ har alt 77.000 abonnenter.
Opplagstallene til VGs papiravis er ikke morsom lesning. I alt falt avisen på hverdager med 25.472 eksemplarer til et snittopplag på 112.716 aviser. På søndag har VG et snittopplag på 101.317 aviser. Det er en tilbakegang på hele 34.850 eksemplarer.
– Utviklingstrekkene er greie, sier Torry Pedersen til Journalisten.
– Papir faller betydelig, samtidig som desktop flater ut og mobil fortsetter å vokse.
Størst på betalende
Lesertallveksten på VG.no har dabbet kraftig av gjennom det siste året. Mens nettstedet for et halvår siden hadde 1,920 millioner daglige lesere, var tallet mer eller mindre uendret på 1,914 millioner i år. Ved samme tid for ett år siden var lesertallet på 1,964 millioner. Altså marginale endringer.
På mobil har mediehuset sett antall lesere øke med 80.000 år mot år til 1,3 millioner lesere. Da har VG mobil riktignok en marginal nedgang på skarve 8.000 lesere.
VG har siden lanseringen av nettbrett satset tungt på VG+. Tirsdag morgen hadde den digitale betalingstjenesten 77.000 betalende brukere, forteller Pedersen.
– Det betyr at vi er størst på betalende digitale brukere blant mediehusene som har utgangspunkt i papir, sier han. TV 2 Sumo er større Medie-Norge sett under ett.
Sist på søndag
De siste årene er flere søndagsaviser blitt avviklet. Sist er Bergens Tidende og Bergensavisen som kunngjorde tidligere i år at deres papirutgaver vil opphøre i påsken i år.
Les også: Bergensavisene kutter søndagsavisene på papir
Med utgangspunkt i løssalgsprisen på søndag (kr. 30.-) er brukerinntektene falt med én million kroner i snitt for VG. Sammen med Aftenposten blir de om bare få uker de eneste som er igjen med søndagsavis.
– Vi er fortsatt lønnsomme på søndag, sier Pedersen og legger til: – Men det er ingen tvil om at det er mye penger og at det er et krevende marked, slik det er også for resten av Medie-Norge. Vi har som ambisjon å være et digitalt mediehus som også gir ut papir så lenge som mulig. Og vi må fortsette å utvikle papirproduktet.