Medieprogrammet Kurér er blant radioproduksjonene NRK nå setter ut til uavhengige selskaper. Foto Sindre Skrede, Wikimedia commons.

NRK setter ut flere radio=programmer - Kurér lages av svensker

Outsourcer ikke bare tv-programmer, men også radioserier til eksterne produsenter. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK har i mange år gitt uavhengige produsenterselskaper som Monster, Rubicon og Nordisk Film i oppdrag å lage store og små tv-programmer. Nå følger NRK opp også på radiosiden, som vil inngå i myndighetenes krav om minst 40 prosent eksternproduksjon.

Satt ut: Radioprogrammet Sannhetsministeriet

Radioprogrammet Kurér på P2 er NRKs eneste faste produksjon om mediene. Fra høsten skal programmet produseres 100 prosent av det svenske produksjonsselskapet Munck. Fra i fjor høst og ut denne vårsesongen er halvparten av programmene blitt produsert av Munck.

Et annet NRK-program som er satt ut de siste årene er Sannhetsministeriet på P2, der Dag Sørås så med skråblikk på uka som var gått. Det ble produsert av selskapet Både Og. Også Thoresen Hværsaagod på P13 er eksternprodusert, av selskapet Hederlig Omtale AS. 

Nye avtaler

Petter Wallace er sjef for NRKs eksternredaksjon, som håndterer all kontakt med frie norske produsenter. Han bekrefter at NRK er i ferd med å investere mer i eksterne radioprogrammer.

Petter Wallace. Foto: NRK

– Vel halvdelen av siste års Kurér-programmer er produsert av den Trondheim-baserte filialen av Sveriges største uavhengige radioproduksjonsselskap, Munck. Vi inngår i disse dager ny avtale med Munck, for resten av 2016 og hele 2017, sier Wallace til Journalisten.

Munck vil da produsere Kuréren-flaten i sin helhet, med Line Gevelt Andersen i NRK Tyholt som redaktør for NRK.

Wallace forteller at NRK i disse dager har invitert eksterne produksjonsselskaper til å komme med innspill til radioinnhold for 2017.

– Vi regner med å bestille ytterligere serier i august. Eksterne radioprosjekter vil imidlertid kun utgjøre en liten del av bestillinger av innhold fra den norske eksternbransjen.  Vi investerte i fjor over 300 millioner i eksternproduksjon, men radio utgjorde bare et par millioner av dette.

Kan åpne for mer

Selv om NRK har planer om å øke noe i 2017, vil ekstern radio ifølge Wallace likevel ikke utgjøre mer enn maksimalt 5 til 10 millioner kroner på kort sikt.

– Så får vi se om det kan berike lytteropplevelsen for publikum i året som kommer, og dermed åpne for noe mer. 

I stortingsmeldingen “Open og opplyst –allmennkringkasting og mediemangfald” i 2015 varslet regjeringen at kravene både til norsk musikk og eksterne produksjoner skal økes til 40 prosent. Wallace viser til at medieforliket på Stortinget tidligere i år innebærer at NRK skal bruke minimum 40 prosent  av sitt innholdsbudsjett fra 2018 - minus distrikt, sport, nyheter og utenlandsk innkjøp - på innhold andre har produsert.

– Men det spesifiseres ikke om dette innholdet skal være for en spesiell plattform, som lineært tv. Når vi måler dette i 2018, vil radio inngå i det regnskapet.

I 2014 utgjorde NRKs eksternproduksjon 28 prosent av det frie tv-budsjettet til NRK, mens prosenten økte til 33 i 2015.

Powered by Labrador CMS