VG måtte kjempe for innsyn i «tvangstallene» i over et halvt år

Synnøve Åsebø og Mona Grivi Norman har jobbet med beltelegginger på norske sykehus over lang tid. Foto: Synnøve Åsebø.

VG måtte kjempe for innsyn i «tvangstallene» i over et halvt år

Journalistene Synnøve Åsebø og Mona Grivi Norman har aldri opplevd at en innsynssak må til departementet tre ganger.

I april ba VG-journalistene Mona Grivi Norman og Synnøve Åsebø om innsyn i tvangsprotokoller fra alle sykehus i Norge som bruker tvangsbelter. Åsebø forteller Journalisten at de fikk de siste protokollene utlevert for omtrent to uker siden.

Les også: Riksadvokaten vil ikke gi NRK innsyn

Det er bare et par uker siden at journalistene fikk svar på hvorfor dette har tatt tid. De fikk nyss i en e-postkorrespondanse mellom sykehusene, der de diskuterte VGs innsynskrav. Da sendte journalistene en innsynsbegjæring til Sykehuset Vestfold for å få e-postene utlevert. Det ble avslått.

– Sykehuset mente at e-postene ikke var offentlige dokumenter. Helsedepartementet var ikke enig i det, og utleverte e-postene til oss ganske kjapt, forklarer hun. 

Mens enkelte av sykehustoppene i e-postutvekslingen ifølge VG tok til orde for åpenhet, var det flere som uttrykte at dette var informasjon som ikke burde utleveres.

Havnet hos departementet

Dette til tross for at Helsedepartementet i slutten av mai slo fast at tvangsprotokollene var underlagt offentlighetslovens krav til åpenhet og ba sykehusene vurdere VGs krav på nytt.

Ifølge VG ba sykehuset i Østfold om en ny vurdering av avgjørelsen, men departementet slo nok en gang fast at offentlighetsloven gjaldt. Det førte til at ytterligere elleve sykehus ga VG innsyn. Men blant annet Oslo universitetssykehus og Ahus argumenterte med at de var nødt til å sladde så mye av dokumentene at det ikke ville gi et helhetlig bilde. 

– Det var påfallende hvor ulikt sykehusene behandlet innsynskravet. Noen var svært opptatt av å vise åpenhet, mens andre var tydelige på at dette var informasjon som VG ikke skulle få. Spesielt Ahus og Oslo universitetssykehus, hvor innsynskravet endte på departementets bord tre ganger, sier Åsebø.

Påklaget til Sivilombudsmannen

Da departementet for tredje gang skulle vurdere om Oslo universitetssykehus og Ahus kunne holde protokollene hemmelige, ba de sykehusene sende over kopi av dokumentene. Oslo universitetssykehus sladdet disse så kraftig at departementet selv måtte klage til sykehuset.

– Det har vært veldig mye purring til de forskjellige helseforetakene - og mange runder i Helsedepartementet. Vi har fremdeles ikke fått innsyn i alt vi ba om fra seks sykehus, så dette er nå påklaget til Sivilombudsmannen, sier Åsebø. 

Hun har aldri opplevd at en innsynssak må til departementet tre ganger. 

Les også: Mediene håper på økt innsyn i straffesaker

Annonser