Hammerfestingens Lars Rune Rebbestad, Rino Engdal, Åge Eriksen, Edel Maria Brynjulfsen, Tom Martin Nyberg, Jill Kristin Tingvoll, Caroline Greiner Haukeland, Bjørn Egil Jakobsen og Kenneth Olaussen. Foto: Rino Engdal

Fem år med opp- og nedturer på papir for Hammer=festingen

Ukeavisa Hammerfestingen kan se tilbake på fem år med motgang og medgang. For halvannet år siden var avisen nær ved å gå konkurs. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi har kommet for å bli.

Det sier daglig leder, hovedeier og redaktør Caroline Greiner Haukeland i Hammerfestingen, som utgis av Verk Media.

Valgte abonnementsavis

I september 2011 bestemte Haukeland seg for å etablere en lokalavis i Hammerfest etter å ha sett andre byer i Finnmark med egne lokalaviser. Haukland har bakgrunn fra flere store og små aviser. Da hun bodde i Vardø jobbet hun ett år i lokalavisa Østhavet. Der lærte hun hvordan en liten avis driftes. Da hun selv skulle etablere en avis sto valget mellom å starte opp en annonsebasert gratisavis eller abonnementsavis.

– Industrikoordinator Bjørn Bjørgve ved Eni Norge sa: Det folk betaler for, det vil de lese. Dette var et godt, og sannsynligvis avgjørende råd.

Hammerfestingen ga ut sin første utgave ut 22. desember 2011. Etter starten har avisa kommet ut 48 ganger i året.

Redaktøren sier at Landslaget for lokalaviser (LLA) har vært viktig støttespiller.

– Da vi startet opp fikk vi god hjelp og veiledning. Det hadde ikke blitt noen avis uten dem. Generalsekretær Rune Hetland i LLA er en resurs for lokalaviser. Han har betydd mye for vårt arbeid.

Nær konkurs

Hammerfestingen gikk inn i et marked der Finnmark Dagblad i årevis har vært enerådende.

– Det å komme inn i et marked gjør at man blir litt utsatt på mange måter. I mars 2015 vurderte vi å slå oss konkurs. Etter dette har vi vært gjennom en snuoperasjon. Vi er ikke helt i mål ennå, men det går mye bedre.  Det er ingen hemmelighet at vi har hatt noen tøffe runder. Finnmark Dagblad har vært flinke til å skrive om de utfordringene vi har slitt med. Selv om det har vært tøft, har disse oppslagene gjort folk i byen oppmerksomme på oss.

I 2014 hadde Hammerfestingen et opplag på 1.330 eksemplarer. Året etter sank opplaget til 1.209. Redaktøren opplyser at de for neste år kommer til å satse på å øke antall abonnenter. Fra januar har avisen to journalister på plass og kan avsette ressurser til økt markedsføring.

– Da vi holdt på å gå konkurs for halvannet år siden klarte vi oss takket være medeier og motivator Edel Maria Brynjulfsens innsats. Det siste halve året har gått med til å rette opp den økonomiske situasjonen.

– Hvorfor bare papiravis?

– Vi har en retro-innstilling til papiraviser, og tenker at det å gi ut avisen på papir er det viktigste for en avis. Jeg tror at det er dette som gjør at vi klarer oss. Per i dag har vi ingen planer om å lage en nettavis.

Også familieeide Vestlandsnytt med tilholdssted i Fosnavåg har kun papirutgave.

Sjefredaktør Arne Reginiussen i Finnmark Dagblad.

Skjerpet av konkurranse

Redaktør Arne Reginiussen i Finnmark Dagblad forteller at de er godt vant med konkurranse. Per i dag konkurrer avisen hans med Ságat i Porsanger, Altaposten i Alta og med Hammerfestingen i Hammerfest.

– Litt konkurranse takler vi helt fint, og det er bare sunt. Til syvende og sist handler det om å være skjerpa og være best på nyheter, og ha de beste sakene. Det er dette som er den store konkurransen man er nødt til å vinne. På denne måten vinner man også kampen om annonsørene.

Reginiussen opplyser at de, i kampen om annonsekroner, merker større konkurranse fra Facebook og Google.

– Det er ikke nødvendigvis slik at annonsørene går fra oss til Hammerfestingen, men de bruker i stedet litt penger hos begge avisene. Jeg vil selvfølgelig gratulere Hammerfestingen med femårsjubileet. De er ikke så mange, men de står på og jobber for å gi ut en god avis.

Powered by Labrador CMS