Ellen Arnstad gir seg som konsernredaktør i Aller Media og sjefredaktør i Se og Hør. Foto: Astrid Waller
Ellen Arnstad gir seg i Aller Media etter 26 år
Vil bruke kompetansen i en ny karriere.
– Jeg vurderer mange spennende muligheter fremover. Jeg har lært ekstremt mye gjennom min lange fartstid i Aller-konsernet. Det skal jeg nå bruke på min jobbreise videre, sier Ellen Arnstad i en pressemelding fra Aller Media.
Siden høsten 2015 har Arnstad hatt ansvar for forretningsområdet «Kvinne/Tema» som har innbefattet alle print-merkevarene. Hun har i tillegg hatt ansvaret for Aller Forlag, samt vært sjefredaktør for seoghør.no.
Arnstad har også hatt ansvaret for flere fellesavdelinger innenfor den publisistiske virksomheten; design og layout, reise, mat, som i dag betjener alle merkevarene i Aller, inkludert Dagbladet. Hun har også vært styreleder i Grieg Media siden høsten 2015.
Lang erfaring
– Jeg er så heldig at jeg kan se tilbake på erfaring fra mange redaktørroller innenfor ulike innholdsgenre, samt de siste fire årene som sjefredaktør i Se og Hør på alle plattformer, som er en av de sterkeste merkevarene i Norge. Jeg har i mange år jobbet med krevende ledelse i en mediebransje i endring. Det har vært nedbemanninger, omstruktureringer og tilpasning av kostnader knyttet til markedsutviklingen. I tillegg har det vært viktig for Aller med produktutvikling og innovasjon innenfor den publisistiske delen av konsernet for å sørge for nye inntekter, sier Arnstad.
Det er også kjent at Ellen Arnstad har hatt en utfordrende situasjon knyttet til sin eldste sønn som har en alvorlig sykdom. Hans sykdom har utviklet seg og hun skal nå bruke tid på hans kritiske situasjon.
– Etter nøye vurdering, og en tankeprosess over tid, har jeg kommet fram til at dette er et riktig tidspunkt for meg å gjøre en omdreining i livet. Jeg starter nå på mitt jobbliv nummer to, og jeg skal bruke alt jeg har opparbeidet meg av kompetanse i en ny karriere, sier Arnstad.
Klubben beklager
Redaksjonsklubben i Aller beklager at Arnstad velger å slutte. I en melding uttaler leder Sonja Nordanger at Arnstad for klubben har vært en bauta i en tid med mye usikkerhet, omskiftninger og nedbemanninger.
– Hun har som leder, både i forhandlinger og i hverdag vist stor forståelse for at folk har gode betingelser, for arbeidsmiljøet og for den krevende omstillingen ansatte har måtte gjennomgå de siste årene. Vi har selvfølgelig hatt våre diskusjoner, men alltid med gjensidig respekt. Hun har vært viktig for oss som etisk pådriver, som en forkjemper for journalistikken og ikke minst for det mellommenneskelige på arbeidsplassen. For henne er innhold viktig, journalistikk er viktig , individet er viktig. I en tid hvor arbeidslivet brutaliseres og journalistikken trues, er ikke det nødvendigvis en selvfølge på norske mediearbeidsplasser, sier Nordanger.
Ny konserndirektør
Ingrid Skogrand overtar som konserndirektør med ansvar for forretningsområdet «Kvinne/Tema».
Skogrand har lang fartstid i Aller Media og har fram til nå hatt ansvaret for Aller Medias kvinneportefølje. Hun har tidligere blant annet vært sjefredaktør i Allers.
Ulf Andre «Uffe» Andersen konstitueres som ansvarlig redaktør i Se og Hør og seoghør.no. I forbindelse med endringen, overtar Skogrand også resultatansvaret for seoghør.no.
– Aller Media har en unik portefølje av merkevarer - og har derfor en unik mulighet til å vokse i mediemarkedet. Jeg ser fram til å være en del av konsernledergruppen i Aller og bidra til at vi best mulig lykkes med dette. Se og Hør er et flaggskip i Aller Media. Merkevaren har også en betydelig digital posisjon. Det blir svært viktig å forvalte Se og Hør riktig, sier Skogrand.
Andersen ble hentet til Se og Hør av Harald Haave i 2008. Han var på vei til å forlate bladet da Arnstad tok over ledelsen, men ble værende da Aller kjøpte Dagbladet. Andersen har selv fortid som journalist i Dagbladet.