Stein Gauslaa er død

Stein Gauslaa døde brått lørdag. Foto: Birgit Dannenberg

Stein Gauslaa er død

Den tidligere redaktøren i Agderposten, med lang karriere også i NRK, VG og Dagens Næringsliv, ble 68 år gammel.

Stein Gauslaa døde lørdag av akutt sykdom, melder Agderposten.
 
Gauslaa avsluttet for et år siden en 45 år lang karriere som journalist og redaktør. Gjennom disse årene jobbet han for blant andre Nationen (1971–1974), NRK (1974–1982), VG (1982–87), avisprosjektet «Idag» (1987), Stavanger Aftenblad (1987), Dagens Næringsliv (1990–1996), ansvarlig redaktør i Agderposten/TVA/Radio P5 i Arendal (1996–2003), konstituert radiosjef i Kanal 4 Norge (2003), ansvarlig redaktør i Agderposten igjen (2003–2009).
 
Fra oktober 2009 arbeidet Gauslaa som redaktør/kommentator i Agderposten. De siste årene har han jobbet med mange ulike prosjekter, blant annet hjertebarnet Arendalsuka.
 
Gauslaa hadde en rekke verv i presseorganisasjonene, blant annet som president i Stortingets presselosje, leder av Rogaland og Agder Redaktørforening, nestleder og leder av Norsk Redaktørforening, styremedlem og nestleder Norsk Presseforbunds hovedstyre og medlem av Kringkastingsrådet.
 
– Jeg hadde æren av å jobbe med Stein i nesten 20 år. De 13 årene han var sjefredaktør, var en spennende tid: Opplaget nådde nye høyder i år 2000. Digitale medier gjorde sitt inntog med lokal-tv og nettavis. Stein satte spor etter seg i en viktig periode for avishuset, sier Nils Kristian Gauslaa, administrerende direktør i Agderposten Medier til egen avis.
 
Sjefredaktør og administrerende direktør i Agderposten, Øyvind Klausen beskriver Stein Gauslaa som en markant pressemann med et brennende engasjement for journalistikken og stor nyhetsteft.
 
– Stein har alltid hatt en egen evne til å fokusere på det aller mest vesentlige, uansett hvilket tema det dreier seg om. I så måte har Stein alltid vært en stor inspirasjon for meg, sier Klausen.
 

Annonser

Les også

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.

Pressen frykter etterfølgeren ikke blir god nok og vil føre til mindre innsyn.

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.